کلمه­ ی توحید قبل از وحدت کلمه

بسیاری از آنان  که امروزه منتسب به اسلام هستند، شهادتین را بارها تکرار می­ کنند و کلمه­ ی توحید را تلفظ می ­کنند، اما برخی معتقدند که در انتخاب روش­ ها و قوانین وضعی و قراردادی بدون هیچ قید و بندی دارای آزادی انتخاب هستند و پذیرشِ شریعت اسلام و نظام اسلامی برآنان ضروری نیست. گاهاً عبادات دینی را انجام می­ دهد، لیکن دین را از صحنه ­ی حیات و در داوری و سیاست و اقتصاد و امور اجتماعی دور می­ راند. و این برداشتی نادرست از عبودیت پروردگار و عمل به اسلام است.

 برخی دیگر مرتّباً و به شدت مرتکب معاصی و منکرات می­شوند. نماز را ترک کرده و زکات را نمی ­پردازد به روش­ های گوناگون حرام می­ خورد. گاهی با رشوه و ربا خواری و گاه با انجام معاملات حرام. حرام می ­خورد و می­گساری کرده و به زنا مشغول است. بلکه به این کارها معتاد شده و زندگی­ای خالی از این­ موارد به ذهنش نمی­ رسد. زبان حالش گویای روی­گردانی از دین و فراگیریِ احکام آن است.

  گروهی دیگر آشکارا مرتکب شرک می ­شوند. عبادات را برای غیر الله انجام می­ دهند. برای اموات و صالحین نذر و ذبح می ­کند. ضریح­ها و قبرهاشان را طواف می­ کنند. با ساختن گنبد و بارگاه آنان را بزرگ می­ دارند. و بر آنان مساجدی بلند بالا می­ سازند. سپس به جای الله آنان را طلبیده و به فریادرسی می­ خوانند. در دوستی و ترس و امید به آنان دل می ­بندند.

  بخشی دیگر از مسلمان ­ها به باورهای گروه­ های گمراهی هم­چون معتزله و روافض گردن می ­نهند؛ و یا به حلول و اتحاد (یکی بودن خالق و مخلوق) و گفته­ های صوفیان زندیق و فیسوفان گمراه ایمان می­آورند. این جدای از عقاید فرقه­ های مخالف اهل سنت و جماعت همانند اشعری­ ها و ماتریدی­ ها است. جمهورِ مسلمانان، بلکه علمای آنان به این باورهای ناصحیح معتقدند و می­ گویند: اعتقاد ما همان اعتقاداتِ اهل سنت و جماعت است و آن را به سلف صالح هم نسبت می­ دهند!!

  علاوه بر این موارد اعتقادات فراوان دیگری هم وجود دارد که ما فقط برخی از کُلِّ این باورها را بیان داشتیم. و این قسمتی اندک از گمراهی ­های بزرگی است که اکثریت مسلمانان در عقاید، عبادات، معاملات، اخلاق و سیر و سلوک خویش در این زمان به آن گرویده ­اند.

  تمام این ظواهر دلیلی واضح بر ناآگاهی مسلمین امروزی نسبت به حقیقت دینی و توحید ایشان بوده و نشان­ گر برداشت ناصحیح عقلی و نیاز مبرم آنان به اجرایی نمودن توحید است.

جدای از این موارد، حقیقت بسیار مهم دیگری وجود دارد که واجب است به آن بسیار توجه شود؛ و آن:  این­که در بحث توحید تنها کفار نیستند که به سوی توحید فراخوان داده می ­شوند که ایمان آورده و اعتقاد خویش را اصلاح نمایند و ردای کفر وشرک را از تن به ­در کنند، بلکه هم­چنین مؤمنینِ به توحید و معتقدین و پایبندان به توحید هم، به یکتاپرستی دعوت می­شوند تا این جریان همیشه در دلشان زنده بماند و در درونشان رسوخ کند و در زندگیِ آنان اجرایی گردد. هرگز از آن خسته نشده و از محتوا و مفاهیم آن غافل نشوند. بزرگترین دلیل بر این ادعا سخن الله است که می ­فرماید: {یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا}: (اى کسانى که ایمان آورده‌اید، به الله و پیامبر او و کتابى که بر پیامبرش فرو فرستاد، و کتاب ­هایى که قبلا نازل کرده بگروید؛ و هر کس به الله و فرشتگان او و کتاب ­ها و پیامبرانش و روز بازپسین کفر ورزد، در حقیقت دچار گمراهى دور و درازى شده است)[۱]. این گونه اهل ایمان به ایمان فرا خوان داده می ­شوند[۲]. دشمنان خوب دانسته ­اند ریشه ­ی حقیقی که ماندگاری، ریاست و عزت این امت در زمین را تضمین می­ کند، عقیده است. از سویی با خباثت و زیرکی، موانع و گاردهایی میان مسلمانان و عقاید صاف و خالص آنان قراردادند و از سوی دیگر عقیده را بغرنج و مُشوَّش نمودند تا صفایش را مکدَّر کنند. بنابر این مسلمانان چندین قرن در این آشفتگی و درهم ­آمیختگی عجیب و جداییِ بی­ ثمر از عقیده، روزگار گذراندند. خصوصاً در این ایام که عقیده، به دست فرزندانش که از حقیقت و مستلزمات آن دور مانده ­اند، ذبح می ­شود. تا جایی که می­ بینیم فردی کلمه ­ی توحید را تکرار می ­کند و معنای آن را نمی ­داند و مفهومش را نمی ­شناسد و به خواسته­ هایش جامه­ ی عمل نمی­ پوشاند[۳]. حال که اهمیت توحید را دانستی، اهمیت آموزش توحید و بیانِ جریانات توحیدی به مردم را هم خوب می­ دانی. و چون خطر شرک و حجم گناهش را درک کردی، اهمیت برحذر داشتن مردم از نشانه ­های شرک ظاهری و باطنی را نیز درک کردی. انواع آن را برایشان توضیح خواهی داد تا از آن باز آمده، دست کِشند[۴].

  اکنون که این موضوع را فهمیدی، می­ دانی که چرا سلفی­ ها این همه بر دعوت به توحید و پرهیز از شرک اهتمام می ­ورزند. این همان ویژگی ابتدایی و بارز دعوت سلفیت در میادین دعوت است. دعوت سلفیت یعنی (دعوت به توحید و دعوت به ترساندن و برحذر داشتن از شرک.

  و چون این را دانستی، خطای دعوت­ گران دیگر جماعت­ ها را که در توضیح و بیانِ توحید کوتاهی کرده و حق آن را نمی­ پردازند، را نیز می­ دانی. بلکه در تحت دعوتِ آنان افراد زیادی که جریانات شرک و انواع شرک را نمی ­دانند، نیز قرار دارند. و در تعامل با برخی از صورت­ های پنهانی یا آشکارِ شرک اصغر و اکبر، تسامح و تساهل دارند.

  و چون این را دانستی، خطای آنان که عبادات را برای غیر الله انجام می ­دهند را نیز فهمیده­ ای. عباداتی هم­چون خواندن غیر الله و طلب فریادرسی از آنان، دل­دادگی به مردگانی که آنان را صالح و نیک می ­دانند؛ توکل بر ایشان، لمس و مسح ضریح و تبرک جستن به قبرهای آنان، نذر برای آن­ ها و توسل به ایشان و … .

  آن­چه نشانگر نیاز مبرمِ مردم به فهم توحید طبق قرآن و سنت بر اساس فهم سلف است، اصطلاحات متکلمین و روش آنان در استدلال و پیروی از فلاسفه است. رویکردی که مردم را در بزرگ­ترین جریان دینی از قرآن و سنت دور داشته است و اندیشه­ ها و دل­ها را از تعامل با وحی الهی و تأثیر پذیری از آن غافل نموده است. تعاملی که ایمان شخص را افزوده و عقیده ­اش را ثابت می ­دارد. پیوسته مردم نسل اندر نسل در نتیجه­ ی تأثیر پذیری از روش و عقیده­ ی متکلمین، از جمله اشاعره، معتزله و دیگران، تصور می ­کنند توحید، همان ادله ­ی عقلی و مصطلحات فلسفی و استدلالات کلامی است که نمی ­توانند به آن دست یابند؛ در نتیجه از این مصطلحات و از توحید و مسایل توحید روی برمی ­تابند.

 

[۱] نساء / ۱۳۶٫

[۲] قرآن پیوسته نه تنها در عهد مکی بلکه در دوران مدنی هم صحابه  را برعقیده ­ی صحیح تربیت می­ نمود. این­گونه نیست که عقیده در برهه­ ای از زمان بیان شود و سپس برای صحبت در زمینه­ های دیگر، از آن دست کشیده شود.

[۳] خواطر علی طریق الدعوه، جراح و أفراح، نوشته­ ی شیخ محمد حسان. چاپ: دار الخلفاء المنصوره، ۱۴۱۴هـ ، (ص ۴۹ – ۵۰) با اندکی تصرف.

[۴] جای بسی تعجب است که این شرکیات را موارد خاص و شاذ عقیده­ ای می ­نامند که منجر به تکفیر صاحبش نمی ­شود! فکر می­کنی چه می­ خواهند؟ آیا قصد دارند خطر آن بر دین بندگان را کم اهمیت جلوه دهند؟ یا به دروغ معتقدان به آن را بی­ گناه بدانند؟ یا در نهایت هدفشان این است که  امت را بر دینی متشکل از عقاید مختلف گرد آورند که برخی از این باورها اسلامی و برخی دیگر اعتقادات مخالف با اسلام است، که در شرک و بت پرستی به غل و زنجیر کشده شده است؟

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …