کسی که می گوید آنچه الله بخواهد و تو بخواهی

از قتیله روایت است که مردی یهودی نزد رسول الله ﷺ آمد و گفت: شما (مسلمانان) شرک می ورزید؛ زیرا می‌گویید: «ما شاء الله وشئت». «هرچه الله و تو بخواهید» و می‌گویید: سوگند به کعبه. از آن پس رسول‌الله ﷺ به مسلمانان دستور داد که وقتی می‌خواهند سوگند بخورند، بگویند: و ربِّ الکعبه؛ [یعنی سوگند به پروردگار کعبه] و بگویند: «ما شاء الله ثمَّ شئت». «آنچه الله بخواهد، سپس آنچه خواستِ تو باشد».
[نسائی/ ضمن نقل این روایت، گفته است: صحیح می‌باشد.]

همچنین نسائی/ از ابن‌عباس روایت کرده است که مردی به رسول‌الله ﷺ گفت: «آنچه الله و شما بخواهید». رسول الله ﷺ فرمود: «أَجَعَلْتَنِی للهِ ندًّا، بل ما شاء الله وحده»؛ «آیا مرا با الله شریک ساختی؟ بلکه هرچه الله یگانه بخواهد».

ابن ماجه از طفیل برادر مادری عایشه روایت کرده است که گوید: در خواب دیدم که گذرم بر گروهی از یهود افتاد. گفتم: اگر نمی‌گفتید که عزیر فرزند الله است، مردمان خوبی بودید. آنها گفتند: شما نیز اگر نمی‌گفتید که هر چه خدا و محمد ﷺ بخواهند، مردمان خوبی بودید. سپس از کنار گروهی از نصارا گذشتم و گفتم: اگر نمی‌گفتید که مسیح فرزند الله است، آدم‌های خوبی بودید. آنها گفتند: شما نیز اگر نمی‌گفتید که هر چه خدا و محمدﷺ بخواهند، مردمان خوبی بودید. صبح که از خواب بیدار شدم، خوابم را برای مردم تعریف کردم. سپس نزد رسول الله ﷺ رفتم و ایشان را در جریان گذاشتم. فرمود: «آیا این خواب را برای کسی تعریف کرده‌ای؟» گفتم: بله. آن‌گاه الحمدلله گفت و الله را ستایش کرد و فرمود: «طفیل خوابی دیده که آن را برای برخی از شما تعریف کرده ‌است. ‌شما سخنی می گفتید که من بدان سبب که در این‌باره فرمانی از سوی الله نداشتم، شما را از آن منع نمی‌کردم. از این پس نگویید: آنچه الله و محمد بخواهند؛ بلکه بگویید: آنچه الله یگانه بخواهد».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …