چگونه عقایدمان را درست ویا نگه داری کنیم؟

۱- قلب را ازعقائد نادرست خالی نمائیم .

۲ – قلب را با عقائد درست بر گرفته از قرآن واحادیث صحیح که با فهم صحابه رضی الله عنهم برابری دارد پرنمائیم .

۳ – با استقامت بر عقائد درست وپرهیز از عقائد باطل ،عقائدمان را نگه داری کنیم.

مسائل بنیادین عقائد اسلامی را نام ببرید؟

مسائل بنیادین عقائد اسلامی شش اند:

(۱) ایمان به الله مهربان .

(۲) ایمان به فرشتگان .

(۳) ایمان به کتابهای الهی .

(۴) ایمان به پیامبران الهی .

(۵) ایمان به روز قیامت .

(۶) ایمان به خوب و بد تقدیر.

{یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا} (۱۳۶) (سوره نساء.

ای کسانی که ایمان آورده اید به الله و رسولش (محمد) و کتابی که (الله) بر رسولش نازل نموده(که همان قرآن باشد)  وبه کتابهائی که پیش از آن نازل شده ایمان بیاورید و هر کس به الله و فرشتگانش و کتابهایش و پیامبرانش و روزقیامت کفر ورزد قطعا بسیاردور گمراه شده است .

{آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ} (۲۸۵) (سوره بقر).
رسول الله به کتابی که به سوی او نازل شده ایمان آورده است و تمام مسلمانان به الله و فرشتگانش و کتابهایش و پیامبرانش ایمان آورده اند (ومی گویند) ما در میان هیچ یک از پیمبران الله فرق قائل نیستیم واز قبل گفته اند: ما شنیدیم و پیروی نموده ایم پروردگار ما بخشش تو را خواهانیم و محل بازگشت به سوی تو است .
رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در باره ایمان فرمودند :أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَیْرِهِ وَشَرِّهِ (مسلم حدیث ۹)
یعنی : (ایمان این است) که به الله، فرشتگانش، کتابهایش، پیامبرانش و بروزقیامت ایمان بیاوری و به خوب و بد تقدیر (نیز) ایمان بیاوری .
ودر روایتی دیگر فرموده اند :الْإِیمَانُ أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَبِلِقَائِهِ وَرُسُلِهِ وَتُؤْمِنَ بِالْبَعْثِ (بخاری ۴۸)
یعنی : ایمان این است که به الله، فرشتگانش، کتابهایش، به دیدارش ، پیامبرانش و واینکه به بر انگیخته شدن بعد از مرگ ایمان بیاوری .

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …