چگونه سلام کنیم؟

کاملترین عبارت سلام «السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته» می‌باشد.

خداوند سبحان می‌فرماید:

﴿فَإِذَا دَخَلۡتُم بُیُوتٗا فَسَلِّمُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِکُمۡ تَحِیَّهٗ مِّنۡ عِندِ ٱللَّهِ مُبَٰرَکَهٗ طَیِّبَهٗ﴾ [النور: ۶۱].

«پس چون به خانه‌هایی که [گفته شد] درآمدید، به یکدیگر سلام کنید درودی که نزد خدا مبارک و خوش است».

لذا بعضی از شما به بعضی دیگر سلام و درود بفرستید که این کلمه سلام را خداوند متعال، برای شما مشروع کرده و تماماً خیر است، چون موجب جلب محبت می‌باشد.

طبرانی و بیهقی از ابی امامه روایت کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و سلمفرمود: «خداوند متعال سلام را هدیه امتم و امان اهل ذمه قرار داد»([۱]).

خداوند متعال لفظ سلام را برای هدیه امت مسلمان معین کرده، چون دین‌شان دین سلام و امان است و مسلمانان اهل سلامت و محبت و دوستدار سلامند و عبارت کامل سلام به خاطر افزایش ثواب است که به آن اضافه می‌شود.

به روایت ابوداود و ترمذی به سند حدیث حسن، از عمران بن حصین: مردی نزد پیامبر صلی الله علیه و سلمآمد و گفت: «السلام علیکم» حضرت صلی الله علیه و سلمفرمود: «وعلیکم السلام»، بعد نشست. حضرت صلی الله علیه و سلمفرمود: این ده حسنه، بعداً یک نفر دیگر آمد و گفت: «السلام علیکم ورحمه الله» حضرت صلی الله علیه و سلمجواب داد، پس نشست. حضرت صلی الله علیه و سلمفرمود: این بیست حسنه، یک نفر دیگر آمد و گفت: «السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته» حضرت صلی الله علیه و سلمجواب داد، پس نشست. حضرت صلی الله علیه و سلمفرمود: این سی حسنه، این کلمات ملاقات است: «السلام علیکم ورحمه الله و برکاته».

[۱]– اهل ذمه: نصارا و یهودیان و کسانی که با مسلمین در سرزمین واحدی زندگی می‌کردند.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …