چه زمانی نصرت الله محقق می شود

سوالی که ذهن بسیاری از مسلمین را حتی مجاهدین مخلص را به خود مشغول ساخته است این است که چه زمانی دیگر نصرت الله محقق می شود؟

در پاسخ این متن را زیبا دیدم و برای عموم مسلمین می گذاریم

خداوند متعال یاری کردن دوستانش را بر خود واجب کرده است اما این نصرت و یاری را به اموری وابسته کرده است:

۱- حقیقت ایمان در قلوب مجاهدان

خداوند متعال می فرماید: «وَکَانَ حَقّاً عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ» [روم: ۴۷] «و یاری دادن مؤمنان بر (عهده) ما بود».

۲- وجود مقتضیات ایمان که عبارتند از اعمال نیک در تمام امور زندگی

خداوند متعال می فرماید: «وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ * الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ» [حج: ۴۰-۴۱]

«و مسلماً الله یاری می‌کند کسی‌ که (دین) او را یاری دهد، بی‌گمان الله قوی پیروزمند است. (همان) کسانی که اگر در زمین به آنها قدرت (و حکومت) بخشیم، نماز را بر پا می‌دارند و زکات را می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و سرانجام کارها از آن الله است».

۳- کامل بودن تعداد افرادی که توان جهاد در راه خدا را دارند

خداوند متعال می فرماید: «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللهِ وَعَدُوَّکُمْ» [انفال: ۶۰]

«و آنچه از نیرو در توان دارید، برای (مقابله با) آنها آماده سازید و (همچنین) از اسبان بسته (ی ورزیده، مهیا کنید) تا به وسیله ی آن دشمن الله و دشمن خود را بترسانید و (همچنین) دشمنان دیگری غیر از آنها را که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد».

۴- به کار بردن تمام تلاشی که در توان دارند و توکل به خداوند متعال و اطاعت از امیر و صبر

خداوند متعال می فرماید: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ»  [عنکبوت: ۶۹]

«و کسانی که در راه ما (کوشش و) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خویش هدایت شان می‌کنیم و یقیناً الله با نیکوکاران است».

خداوند متعال می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا لَقِیتُمْ فِئَهً فَاثْبُتُواْ وَاذْکُرُواْ اللهَ کَثِیراً لَّعَلَّکُمْ تُفْلَحُونَ * وَأَطِیعُواْ اللهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِینَ»  [انفال: ۴۵-۴۶]

«ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هنگامی که با گروهی (از دشمن) روبرو شدید، پایدار (و ثابت قدم) باشید و الله را بسیار یاد کنید، تا رستگار شوید. و الله و پیامبرش را اطاعت کنید و با همدیگر نزاع نکنید که سست شوید و قوت (و مهابت) شما از میان برود و صبر کنید، بی‌گمان الله با صابران است».

و اینگونه و با وجود این فاکتورها، معیت خداوند متعال همراه آنان خواهد بود و نصرت و یاری خداوند بر آنها نازل می شود چنان که بر پیامبران نازل شد و چنان که برای رسول خدا و اصحابش در غزوات مختلف حاصل گشت.

خداوند متعال می فرماید: «وَلَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِینَ -إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ -وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ»  [صافات: ۱۷۱-۱۷۳] «و به راستی وعده ما برای بندگان فرستاده ما از پیش صادر شده است. که هر آینه آنها یاری شدگانند. و بی‌گمان لشکر ما پیروزند».

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …