چنگ زدن به کتاب و سنت

در حدیثی از عرباض بن ساریه رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «شما را بر روشنی‌ای ترک می‌کنم، شبش در روشنی مثل روز است ـ یعنی شما را بر هدایتی ترک می‌کنم آنقدر واضح و آشکار است که هیچگونه خفایی در دوران فتنه نیز در آن وجود ندارد تنها کسی که دچار هلاکت شود از این هدایت و روشنی منحرف می‌شود، و هر که از شما زنده بماند، بزودی شاهد اختلافات زیادی خواهد بود، پس بر شما پیروی از طریق من و خلفای راشدین که هدایت‌کنندگانند، واجب است، و آن را محکم بگیرید و بر شما واجب است که از بدعت‌ها و امور نوظهور در دین دوری کنید، زیرا همه امور نوظهور گمراهی در پی دارند».

حدیث صحیح است، مسند احمد (۴ / ۱۲۶)، سنن ابوداود (۴۶۰۷)، سنن ترمذی (۲۶۷۶)، سنن ابن ماجه (۴۴) و غیره و شیخ آلبانی در کتاب السنه تألیف ابن أبی عاصم آن را صحیح دانسته است.

از عبدالله روایت است که، پیامبرصلی الله علیه وسلم خط راستی را کشید و در طرف راست و چپ این خط راست، خط‌های دیگر را کشید، سپس گفت: این راه مستقیم راه خداست، و این راه‌های دیگر، راه‌هایی هستند که بر روی هر یک از آنها شیطانی است که به سوی آن دعوت می‌کند.

سپس این آیه را خواندوَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ ۚ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ [۶:١۵٣].
مسند احمد (۱ / ۴۳۵)، دارمی (۱ / ۶۷-۶۸) و حاکم (۲ / ۳۱۸).

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …