چرا قرآن قلب را مرکز تفکر میداند!

قرآن بصراحت قلب را مرکز تفکر و اندیشه میداند، در حالیکه علم پزشکی میگوید : مرکز تعقل، مغز است! و این  اختلاف رای باعث شده تا ملحدین هو  و جنجال راه انداخته و ارشمیدس وار لخت و عریان و با عجله بدوند و بگویندکه یافتیم! یافتیم!!  عیبی را در قرآن یافتیم!!!

شبهه ملحدین: در قدیم تفکر غالب این بود….که مرکز تعقل و تصمیم گیری انسان بجای مغز، قلب است .
قرآن هم این نظریه را بدیهی میداند که جای بحثی در آن نیست؛ مثلا این آیه را ببینید:
«وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَّا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَـٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَـٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ » (اعراف/۱۷۹)
و در حقیقت بسیارى از جنیان و آدمیان را براى دوزخ آفریده‏ایم قلبهائی دارند که با آن (علمی )دریافت نمى‏کنند و چشمان دارند که با آنها نمى‏بینند و گوشهایى دارند که با آنها نمى‏شنوند آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه‏ترند آنها همان غافل‏ماندگانند. در اینجا از کسانی یاد مینماید که قلبی دارند، ولی الله آنها را به گونه ای گمراه کرده که آنان علیرغم داشتن قلب، دانشی از دین دریافت نمیکنند
قرآن در این آیه، از کلمه ی « لَّا یَفْقَهُونَ » استفاده نموده و به معنای این است که آنان فقیه نمی شوند و یا علمی از دین دریافت نمیکنند.مثل این  ده ها آیه در قرآن است!!
پر واضح است که گوینده این سخنان اطلاعی از اینکه مغز ،مرکز دانایی هوش و احساسات در  انسان است نداشته است  و  به اشتباه گمان می کرده که مرکز دانایی، اندیشه و احساسات در انسان قلب او بوده است .
دقیقا تکرار  همان اشتباه مردم قدیم که از کاربرد مغز بی اطلاع بودند و به اشتباه خیال می کردند تمام عواطف خشم محبت دانایی و اندیشه  و تفکر در قلب انسان است و تمام اطلاعات در قلب نگهداری می شود  همه در این آیات قرآنی  نیز مشخص است!! قرآن بارها به جایی که خیال می کرده کارکرد مغز را دارد اشاره کرده . اما چون جای دقیقش را بلد نبوده  محل و نام محل را اشتباه ذکر کرده است!!! .

پاسخ موحدین:
این ملحدان  مردمانی غرض ورزی هستند بیاد دارم که زمانی در سایت زندیقان، مومنی  این معجزه قرآن را برخ آنها کشید که الله خبر داده آهن از آسمان آمده و جزئی از زمین نبوده ، و این مطابق با یافته های امروزیست!
 آن نادانان فورا در جواب نوشتند: این معجزه نیست زیرا عربان از قدیم شاهد افتادن سنگهای آسمانی بودند و  از آن شهاب سنگها،  آهن   استخراج میکردند لذا قرآن حرف جدیدی را نگفته است!!
 حالا اگر قرآن مینوشت که مغز، محل اندیشیدن است باز این نادانان میگفتند این حرف تازه ای نیست، عربان وقتی با چوب به سر و ملاج یک دیگر زدند و مغزشان تکان خورد و دیوانه شدند، دانستند که مغز مرکز تعقل است  لذا محمد صلی الله علیه وسلم سخن نویی نگفته است.
منظورم این است که این مردم به هیچ صراطی مستقیم نیستند، اینجا باید این نکته را مطرح کنیم که پیامبری که متوجه آهن در شهاب سنگ بوده چرا متوجه نشده که مغز مرکز تعقل است؟!!
جواب ما این است که مغز  اصلا منبع اصلی تعقل نیست همانطور که کیبورد مرکز کامپیوتر نیست، مغز نیز  از جایی دیگر دستور میگیرد که همانا دل است! ولو که علم امروز قبولش نداشته باشد باز دل مرکز تعقل است نه مغز!
ای ملحدان!
همیشه در سخن گویی کمی بیشتر تعقل کنید، زیرا  دانش شما و همچنین اصولا اندوخته تمام دانش بشری از ازل تا به امروز در مقایسه با دانش موجود در کل جهان بسیار اندک ناچیز و بسیار پر اشتباه است .برای مثال، شما از کجا با اطمینان میتوانید بگوئید که حتما قلب نمیتواند فکر کند؟؟ همین حالا تئوریهائی هست که شاید حتی سلول های پوست وکلیه وکبد هم فکر میکنند .البته هنوز کسی چیزی نمیداند ..ولی چندان هم بی ربط نیست، اگر کسی چنین ادعائی بکند. پس میبینیم که با اندک دانشی که بشر از  مجموعه دانش بشری تا به امروز دارد نمیتوان به این ساد ه گی هر ادعائی را رد یا قبول نمود ..دانشمندان هم به این راحتی نمیتوانند چیزی را رد یا قبول نمایند ..همه چیز در یک فضای نسبی تعریف میشود …چه بسا آنچه شما هم فکر میکنید که یقین دارید ناصواب باشد چرا که دانش بشری اصولا محدود است.
اما دانش الله نامحدود است تا حالا همه حرفهایش درست در آمده چرا این یکی درست نباشد؟

همین قرآن میگفت که خورشید حرکت دارد  اما بعدش بشر کشف کرد که زمین حرکت دارد و خورشید ثابت است و پدربزرگان ملحد شما جارو جنجال براه انداختند، که قرآن را ببین! حرکت ظاهری خورشید را دیده و  میگوید خورشید میگردد در حالیکه این زمین است که میگردد و این خطای چشم است که گمان میکنم خورشید میگردد خورشید از ثوابت است و زمین از سیارات 
اما دیری نپاید که معلوم شد  که قضیه مثل داستان مگس درون هواپیماست! مگسک  میگوید اینک منم که حرکت دارم و از این صندلی  به آن صندلی میپرم و هواپیما از ثوابت است و من از سیارات!!
بله  درست است که خورشید در مقابل زمین ثابت است ( هواپیما در مقابل مگس ثابت است ) اما در عوض خود خورشید  چند حرکت دارد یک حرکتش این است که همین زمین را  (چون مگسی در درون هواپیما) همراه خود گرفته  و دور مرکز کهکشان میگردد
دوم اینکه  همراه کهکشان راه شیری، دارد میرود و فقط  خداوند میداند که دارد به کجا میرود!
 سوم اینکه دور خودش هم میچرخد.

چهارم اینکه در سطح خورشید حرکات عجیب و غریبی وجود دارد
پس به دانش بشری ننازید  و خود را به جهنم نیاندازید قرآن هرگز با علم مسلم متضاد نیست.
حالایافته های جدید درباره عمل کرد قلب :
قلب فقط یک تلمبه برای خون رسانی نیست بلکه بیشتر از آن عمل می‌کند. امروزه دانشمندان از وجود یک مغز در قلب سخن می‌گویند که دارای ۴۰۰۰۰ سلول عصبی بسیار پیچده می‌باشد که در مرکز قلب قرار دارد
این داستان را از  روزنامه دیلی میل منتشر شده در تاریخ ۲۰۰۸/۴/۱۰ انتخاب کرده ایم:
زنی با مرد جوانی عروسی کرد، این مرد ملحد بود و بعد از چند سال بسبب همین الحاد،از زندگی بیزار شد و  گلوله ای  به مغز خود شلیک  کرد و خود راکشت!!
اما قلبش سالم بود، دکترها قلب را بیرون آورده و  درسینه مرد مومنی جایی دادند که قلبش از کار افتاده بود و مریض خوب شد! و او  از خانواده مرده تشکر کرد و رفت دنبال زندگیش !

بعدآ بطور تصادف بیوه  همان مرد مرده را دید و احساس کرد که صد سال است که عاشقش است و عشقش را ابراز کرد که بی تو زندگی نتوانم!
این مرد مومن، دیگر ایمان سابق را نداشت و کم کم حس الحاد به او دست داد تا حدودی این حس را مخفی کرد و بلاخره طاقتش طاق شد و یک گلوله به مغز خود شلیک کرد و خود را کشت ( یعنی قلب کار خودش را کرد )
علم امروز قبول دارد که  دل سلسله اعصاب  خاص خود را دارد  و برای بدن دستور صادر میکند.
دانشمندان تا حالا کشف نکردند که این سلولهای عصبی دل چگونه کار میکنند.
جالب است بدانید که سلولهای بدن ما میمیرند و دویاره ساخته میشوند کوتاه عمر ترین سلول بدن سلولهای پوست هستندکه ۳ ساعت عمر دارند  و دراز ترین عمر سلول مال استخوان است یعنی بعد از هر ۵ سال ما بطور کلی پوست میاندازیم و صاحب سلولهای جدیدی میشویم و بطور کلی عوض میشویم!
الا سلولهای مغز و دل که  هرگز عوض نمیشوند، چون اگر سلول مغز عوض شود انسان حافظه خود را از دست میدهد.
اما قلب چرا سلولهایش عوض نمیشود ؟ چرا آیا دلیل این نیست که کار قلب هم حیاتی است ؟

بشر هنوز عقیده ندارد که  این قلب است که بر مغز حکم میراند بلکه هنوز گمان عمومی بر این است که دل تحت فرمان مغز است، اما هیچکس منکر نیست که رابطه خاصی بوسیله سلسله اعصاب خاص  بین دل و مغز وجود دارد.
در عمل های  پیوندقلب مشاهده کرده اند که قلب قبل از اینکه از مغز جدید دستور بگیرد شروع بکار میکند تفسیر این چیست؟ آیا نه این است که قلب مستقل عمل میکند! دکتر  Schwartz در تفسیر این  حرکت  قلب میگوید: 
 همه سلولهای قلب حافظه دارند (به زبان ما یعنی عقل دارند!! )

امروز محققان اعتراف میکنند که در عمل تعویض قلب بیماری که قلب مصنوعی یا قلب انسان دیگری را میگیرد، تغییرات شگرفی در احساسات و رفتار او پدید میاید و حتی که این پیوند قلب، بر ایمانش نیز تاثیر میگذارد!
خانم Linda Marks ، روانشناسی  که بیست سال است دارد روی کسانی که تعویض قلب داشته اند تحقیق میکند میگوید  من  دیدم که کسانی که قلبشان عوض شده  تغییرات عاطفی  ژرفی داشته اند !
برفسور  Gary Schwartz از  دانشگاه آریزونا  و خانم دکتر Linda Russek  از همان دانشگاه در تحقیقی ثابت کردند  که قلب قدرتی دارد که این توانایی، به قلب اجازه میدهد معلومات را حفظ کند پس حافظه فقط در مغز نیست !
دکتر Gary Schwartz سیصد مریضی که قلب شان یا با قلب مصنوعی یا  با قلب انسان فوت شده، عوض شده را تحت نظر گرفت و تغییرات عاطفی عمقیی در همه آنها مشاهده کرد!
دکتر Gary Schwartz میگود که خانم دکتری حاضر شد قلب کودک مرده اش را به مریضی اهدا کند،  و پیوند قلب انجام شد این خانم دکتر میگوید  که هر وقت به این طفل نزدیک میشوم  حس میکنم که کودکم زنده است و ضربان قلبش را حس میکنم بغلش که میکنم حس میکنم کودک خودم است!

شاید تا اینجا را بتوان یک تفسیر عاطفی پیدا کرد، اما بعد از مدتی  آشکار شد که این طفل از اختلالات در قسمت چپ مغز در رنج است، و این دقیقا همان بیماری بود که طفل اول را کشته بود !! 
تفسیر این چیست؟ واضح است این قلب است که بر مغز حکم میراند  و مرض طفل اول از قلب بود وبیماری کودک دوم هم از همان قلب بود .
دکتر لیندا نیز داستان عجیبی تعریف میکند میگوید:  به دختری که ماهیچه های قلبش از کار افتاده بود، قلب جدیدی  پیوند زدیم اما او همیشه  و هر روز از احساس ضربه ای بر سینه خود شاکی بود و دکترش  در جواب میگفت این تاثیر دواهاست اما بعد معلوم شد صاحب  اصلی قلب، که او هم دختر خانمی بود، بر اثر تصادف مرده و  و سبب مرگ این بوده که ماشین به سینه او خورده و او را کشته   و آن دختر آخرین حرفی که زده بود این بود در سینه ام احساس درد میکنم !! 
پسر بچه سه ساله اى در حوض جلوی  خانه اش  غرق شد،  والدینش، قلبش را  هدیه دادند  به یک کودک ۷ ساله، بعد اتفاق عجیبی افتاد ، این پسر  بچه هفت ساله بشدت از آب میترسید و دایما و به والدینش میگفت مرا در آب نیاندازید!!!!

روزنامه واشنگتن پست مورخه ۱۱/۸/۲۰۰۷ داستان مردی بنام  Peter Houghton  را نوشت که قلب مصنوعی را به جای قلب اصلی به او پیوند زده بودند،
این مریض میگوید: احساساتم کلا عوض شده نمیدونم چگونه فکر کنم یا محبت بورزم حتی به نوه هایم علاقه ندارم نمیدونم چطوری با آنها رفتار کنم، وقتی بمن نزدیک میشوند آنها را بخشی از زندگی خود نمیبینم و قبلا اینطور نبودم!
این مرد با قلب مصنوعیش  حالا به چیزی اهمیت نمیدهد و بتمام معنی لاابالی شده نه تجارت برایش مهم است نه مال، حتی گاهی دلش میخواهد خود را بکشد و از دست این قلب شوم نجات یابد، او دیگر ایمان به الله ندارد و قبلا اینطور نبود!دکترها تا حالا نتوانستند تفسیر درستی برای این زندگی گیاهی  بیابند.

 اما صبر کنید دیر یا زود علم  با یقین تمام بشما خواهد گفت  که مرکز تعقل قلب است نه مغز، بشما خواهد گفت که این مغز است که از قلب دستور میگیرد!
البته تا آنروز نیز ملحدان بیکار نخواهند نشست، ولی عجیب این است که بعد از اثبات سخن ما نیز بیکار نخواهند نشست و برای کم اهمیت جلوه دادن معجزه قرآن خواهند گفت: این مهم نیست که قرآن، قلب را مرکز تعقل دانسته ، شعرای قدیم هم همین را میگفتند ، آری در هر صورت تسلیم نمیشوند ،ملحدی که قلبش سیاه و سخت است  هرگز تسلیم  حق نخواهد شد!

منبع: اسلام تکس

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …