چرا تبریک گفتن برای جمعه بدعت است ؟ پس به هر مناسبتی تبریک گفتن میشود بدعت ؟مثل کسی که قبولیش تبریک میگیم یا هر چیز دیگری؟

الحمدلله،

تردیدی نیست که روز جمعه روزی بزرگ و روز عید مسلمانان است، چنانکه در حدیث ابن عباس رضی الله عنه آمده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود : «إِنَّ هَذَا یَوْمُ عِیدٍ جَعَلَهُ اللَّهُ لِلْمُسْلِمِینَ، فَمَنْ جَاءَ إِلَی الْجُمُعَهِ فَلْیَغْتَسِلْ، وَإِنْ کَانَ طِیبٌ فَلْیَمَسَّ مِنْهُ، وَعَلَیْکُمْ بِالسِّوَاکِ» رواه ابن ماجه (۱۰۹۸) وحسَّنه الألبانی فی “صحیح ابن ماجه”.

یعنی : همانا روز جمعه عیدی است که خدای متعال آنرا برای مسلمانان قرار داده، پس هرکس برای نماز جمعه آمد ابتدا غسل کند، و اگر عطری دارد خود را خوش بو کند، و مسواک زدن را فراوش نکنید».

همچنین مشروع است که دو عید فطر و قربان را به دیگر مسلمانان تبریک گفت، چنانکه صحابه رضی الله عنهم به همدیگر تبریک می گفتند.

با این وجود هرچند که روز جمعه نیز عید مسلمانان است، اما از صحابه رضی الله عنهم – که قطعا نسبت به ما در تعظیم و بزرگداشت جمعه از ما حریص تر بودند –  وارد نشده که آنها این روز را به هم تبریک نگفتند، و اگر این امر مشروع می بود، همانگونه که عید فطر و قربان را به هم تبریک می گفتند این روز را به هم تبریک می گفتند، و قطعا خیر و نیکی در پیروی از سنت نبوی و تبعیت از اصحابش رضی الله عنهم در احسان است، چنانکه شاعر می گوید :

فکل خیر فی اتباع سلف … و کل شر فی ابتداع من خلف

یعنی : هر خیر و نیکی در پیروی از پیشینیان و سلف صالح است،  و هر شر و بدی در دنباله روی و تبعیت کسانی است که پس از شما می ایند.

اگر چنین چیزی (تبریک روز جمعه به همدیگر) مشروع می بود، سلف صالح نیز به هم تبریک می گفتند، همانطور که عید فطر و قربان را به هم تبریک می گفتند، پس ما نیز تابع سلف صالح امت باشیم و اعیاد فطر و قربان را به هم تبریک گفته ولی روز جمعه را تبریک نگوئیم..

از جناب علامه صالح فوزان درباره ارسال پیام از طریق موبایل به دیگران و ذکر تبریک جمعه سوال شد، ایشان پاسخ دادند : «سلف صالح روز جمعه را به همدیگر تبریک نمی گفتند، پس ما هم چیزی که آنها نکردند انجام نمی دهیم» ” مجله الدعوه الإسلامیه ” .

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …