چرا به بعضی پیامبران بنی اسراییل گفته میشود؟ ‏

چرا به بعضی پیامبران بنی اسراییل گفته میشود؟ ۲- حرف حساب روافض (چرا مسلمانان به ایران حمله کردند مگه دین زورکیه) لطفا جوابشان دهید؟

الحمدلله،

اسرائیل، لقب پیامبر یعقوب علیه السلام است و یعقوب نیز از فرزندان اسحاق علیه السلام یکی از دو پسر ابراهیم علیه السلام می باشد. به فرزندان و نوادگان یعقوب علیه السلام، قوم بنی اسرائیل گویند یعنی فرزندان اسرائیل که لقب یعقوب علیه السلام است.

با توجه به اینکه از فرزندان و نوادگان یعقوب علیه السلام، پیامبران زیادی برای قوم بنی اسرائیل مبعوث شده اند، لذا انبیای قوم بنی اسرائیل مشهور شده اند (از نظر اصطلاحی)

اما در خصوص جهاد مسلمانان برای تبلیغ دین، باید گفت که اسلام دینی فراگیر است و مخصوص قومی خاص نیست.

الله تعالی می فرماید:

«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»(توبه ۳۳) یعنی: او کسى است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‏ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!

چنانکه الله تعالی به پیامبر محمد صلی الله علیه وسلم می فرماید:« وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّهً لِّلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ»( سبا ۲۸) یعنی: و ما تو را جز براى همه مردم (جهان) نفرستادیم تا (آنها را به پاداشهاى الهى) بشارت دهى و (از عذاب او) بترسانى؛ ولى بیشتر مردم نمى‏دانند!

بنابراین دین اسلام که از طرف خالق انسانها نازل شده است فقط مخصوص قوم عرب نیست بلکه آیین و برنامه ای فراگیر و جهان شمول است و تمامی انسانها باید برای نجات خود از عذاب جهنم بدان ایمان آورده و احکام آنرا اجرا نمایند.

در راستای تبلیغ دین به مردم زمین، بعد از اینکه دین اسلام در شبه جزیره عربستان تثبیت شد، اینبار لازم بود تا دین جهان شمول را به سایر نقاط دیگر جهان عرضه نمود تا انسانهای دیگر نیز از پیام خالق خود باخبر شوند و دست از الحاد و بندگی غیر خدا بردارند و اتمام حجت بر آنها نیز بمانند قوم عرب تمام شود.

این مسئولیت مهم را شاگردان پیامبر صلی الله علیه وسلم به نحو شایسته انجام دادند و با به خطر انداختن جان و مال خود قدم در راه جهاد انداختند.

اما قاعده چنین است که برای دعوت ابتدا سران ممالک و قبایل را به دین دعوت می کردند و اگر آنها از پذیرش اسلام سرباز می زدند ، از آن سران درخواست می شد که اجازه بدهند که لااقل دین را به میان مردمانشان عرضه کنند تا آنها نیز پیام دین را بگیرند. اگر سران اجازه نمی دادند در این صورت آنها را تهدید به جنگ می کردند و آنها مختار بودند یا جنگ را انتخاب کنند یا اینکه به داعیان اسلام اجازه بدهند تا میان مردمان ستم کشیده دعوت به آزادگی نمایند.

در این میان افرادی همچون سران ایران جنگ را انتخاب کردند و لذا سپاهیان اسلام با لشکریان پادشاه ایران( و نه مردم عادی) به جنگ پرداختند و آنها را شکست داده و سرانجام دین را به میان مردم بردند.

پس گمان کسانیکه فکر می کنند اسلام با زور به مردم تحمیل شد غلطی فاحش است بلکه این سران ممالک بودند که با زور می خواستند مردم از آیین خرافی دست برندارند و همچنان بر آنها حکومت کنند.

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …