پیام های قرآنی

تفسیر آیه ۱۷۳ سوره الاعراف

أعوذ بالله من الشیطان الرجیــــم
بِسْــمِ اللهِ الـرَّحـْمـــنِ الـرَّحِـیــمِ

{أَوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أَشْرَکَ آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَکُنَّا ذُرِّیَّهً مِّن بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِکُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ} ‏(۱۷۳).

«یا بگویید که‌: پدران‌ ما در گذشته‌ مشرک‌ بوده‌اند و ما نسلی‌ پس‌ از آنان‌ بودیم» که ‌به‌ حق‌ راه‌ نیافته‌ و راه‌ صواب‌ را نمی‌شناختیم‌ لذا کار در میان‌ ما نیز بر همان‌ شیوه‌ای‌ استمرار یافت‌ که‌ پیشینیان‌ ما برآن‌ بودند «آیا ما را به‌ خاطر آنچه ‌باطل‌اندیشان» از پدران‌ ما «انجام‌ داده‌اند، هلاک‌ می‌کنی‌؟» در حالی ‌که‌ ما گناهی ‌نداریم، چرا که‌ در جهل‌ قرار داشته‌ و از اندیشیدن‌ ناتوان‌ بوده‌ایم‌ و فقط از ردپای ‌پدرانمان‌ پیروی‌ کرده‌ایم‌؟ یعنی‌: اگر حجت‌ برآنان‌ بر پا نمی‌شد و از آنان‌ عهد قبلی‌ گرفته‌ نمی‌شد، از این‌ عذر و بهانه‌ها می‌آوردند.

علما در تفسیر آیه‌ «عهد الست» بر دو رأی‌اند: رأی‌ اول‌؛ رأی‌ سلف‌ و رأی‌ دوم‌؛ رأی‌ خلف‌ است‌. رأی‌ سلف‌ بر آن‌ وجهی‌ است‌ که‌ ما تفسیر کردیم، یعنی‌این‌که‌: پروردگار عزوجل‌ حقیقتا ذریه‌ آدم‌ را از پشت‌ وی‌ بیرون‌ آورد و از آنان ‌عهد و پیمان‌ گرفت‌. اما رأی‌ خلف‌ این‌ است‌ که‌: این‌ آیه‌ از باب‌ مجاز و تمثیل‌ است‌ و خدای‌ عزوجل‌ ذریه‌ آدم‌ را از پشت‌ وی‌ بیرون‌ نیاورد بلکه‌ ادله‌ کونی‌ را بر وحدانیت‌ خویش‌ اقامه‌ کرد و عقل‌های‌ بنی‌آدم‌ بر وحدانیت‌ حق‌ تعالی‌ گواهی‌ داد پس‌ اقامه‌ ادله‌ بر توحید، به‌ منزله‌ آن‌ است‌ که‌ گویا باری‌ تعالی‌ به‌ مخلوقش‌ گفته ‌است‌: آیا من‌ پروردگار شما نیستم‌؟ آنان‌ هم‌ پاسخ‌ داده‌اند: چرا، تو پروردگار مایی‌ و ما بر این‌ حقیقت‌ گواهیم‌. لذا مراد از این‌ گواه‌ گرفتن، خلقت‌ فطری‌ آنها بر توحید و یگانه‌پرستی‌ است‌. این‌ گروه از علما می‌گویند: به‌ همین‌ دلیل‌ است‌ که‌ پروردگار نفرمود: ما ذریه‌ را از پشت‌ آدم‌ بیرون‌ آوردیم‌. بلکه‌ فرمود: ذریه‌ را از پشت‌ بنی‌آدم‌ بیرون‌ آوردیم‌. یعنی‌: نسلهای‌ بنی‌آدم‌ را یکی‌ از پی‌ دیگری ‌آفریدیم‌ و برای‌ هر نسل‌ هم‌ از طریق‌ پیامبران‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم و کتابهای‌ آسمانی‌ و همچنان ‌کتاب‌ مشاهد و منظور کونی‌ خویش‌ که‌ کائنات‌ است‌ دلایل‌ توحیدی‌ اقامه ‌کردیم‌ و آن‌ نسلها در طول‌ عصرها به‌ زبان‌ قال‌ و حال‌ هر دو، بر توحید ما گواهی ‌دادند.

ابن‌کثیر میان‌ این‌ دو توجیه‌ تفسیری‌ از حیث‌ قاعده‌ و مبدأ هیچ‌گونه‌ تعارضی‌ نمی‌بیند و هر دو را موجه‌ می‌داند. در باب‌ بیرون‌ آوردن‌ نسل‌ آدم علیه السلام ازپشت‌ وی‌ در عالم‌ «ذر»، احادیثی‌ آمده‌ است، که‌ قائلان‌ به‌ رأی‌ دوم‌ (رأی‌خلف‌)، احادیث‌ را نیز بر معنای‌ مورد نظر خود تفسیر کرده‌اند.

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …