پاسخ به شبهات منافقین حول ام المومنین عائشه صدیقه رضی الله تعالی عنها (۲)

پاسخ به شبهه ی منافقین و کذب و دروغ نواصب در مورد محتلم شدن مردان نامحرم در خانه ی ام المومنین عائشه صدیقه رضی الله تعالی عنها.

بخس اول شبهه ی (مقدمه)

یکی از وظایف همسران پیامبر ،یعنی امهات المومنین بیان کردن احکام و شرعیاتی بوده که الله متعال بر پیامبر نازل میکرده ؛بنا به دستور الله متعال در قرآن کریم:

{وَاذْکُرْنَ مَا یتْلَى فِی بُیوتِکُنَّ مِنْ آیاتِ اللَّهِ وَالْحِکْمَهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ لَطِیفًا خَبِیرًا} (الأحزاب/۳۴).
و آیات الله و سخنان حکمت انگیز پیغمبر را که در منازل شما خوانده می شود یاد کنید.

فتح الله کاشانی که از مفسرین معروف و مشهور و بنام و ثقه و مورد اعتماد شیعه هست در کتاب تفسیر منهج الصادقین فی إلزام المخالفین، ج۷، ص: ۲۸۸ در تفسیر این آیه می گوید :
(( وَ اذْکُرْنَ و یاد کنید ای زنان پیغمبر (ص) ما یُتْلى آنچه خوانده شود بر شما فِی بُیُوتِکُنَّ در خانه هاى شما مِنْ آیاتِ اللَّهِ از آیتهاى حضرت عزت وَ الْحِکْمَهِ و از سخنان مشتمل بر حکمت و مصلحت که احکام شریعتست یعنى از کتابى که جامع این دو امر است یا از آیات کلام اللَّه و از سخنان پیغمبر (ص) که محض حکمتست إِنَّ اللَّهَ کانَ بدرستى که خداى تعالى هست لَطِیفاً لطف کننده و نیکوکار بشما اى ازواج سید انبیا خَبِیراً دانا باقوال و افعال شما ))
این هم از مفسر بزرگ شیعه

ام المومنین عایشه رضی الله عنها بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه وسلم حدودا ۵۰ سال زندگی کردند و مرجع و فقیه بزرگ برای علما و فقها در احکام و فروعات بودند حتی برای بزرگان دین مانند علی و عمر و.. رضی الله عنهم

به جرات میتوانم بگویم ام المومنین در بسیاری از احکام شرعی افضل بود
چون مستقیما از نبی صلی الله علیه وسلم آموزش میگرفتند
حتی امام معصوم شیعه هم از ام المومنین روایت میکردند تا نظر خودشان را ثابت کنند یعنی از ام المومنین یاد میگرفتند از طریق روایات

روایتی رو از معتبرترین کتب شیعه یعنی کافی کلینی میارم:

(۲) حمید بن زیاد، عن ابن سماعه، عن محمد بن زیاد، وابن رباط، عن أبی أیوب الخزاز، عن محمد بن مسلم قال: قلت لابی عبدالله علیه السلام: إنی سمعت أباک یقول: إن رسول الله صلى الله علیه وآله خیر نساء ه فاخترن الله ورسوله فلم یمسکهن على طلاق ولو اخترن أنفسهن لبن، فقال: إن هذا حدیث کان یرویه أبی عن عائشه و ما للناس و للخیار إنما هذا شئ خص الله عزوجل به رسوله صلى الله علیه وآله.

الکافی الکلینی ج‌۶، ص: ۱۹۴ روایت۲ باب الخیار ((مکتبه الشامله))

یعنی: محمد بن مسلم میگوید به ابوعبدالله گفتم از پدرت شنیدم که حضرت رسول زنان خود را مخیر کرد اشاره به آیه : {یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لأَزْوَاجِکَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلا} سوره الاحزاب. اما آنها الله و رسولش را انتخاب کردند و آنان را طلاق نداد . ایشان فرمود: این حدیث را پدرم از عایشه روایت میکرد و این قضیه مخیر شدن برای مردم نیست . واین یک أمر خاص به رسول الله است که حق داشت زنان خود را مخیر کند.

مجلسی هم این را در مرآه العقول تصحیح کرده:
(الحدیث الثانی) موثق.
مرآه العقول ،ج۲۱ ص۲۲۹

روایت هم صحیح است وکسی نمی تواند در سندش اشکال بگیرد.

فقط تنها ایرادی که گرفتند این است که فاصله وفات بین امام باقر و حضرت عائشه زیاد هست چگونه از او روایت می کند؟

جواب این سوال بی اساسشون ساده هست:

همه روایتهای شیعه همین گونه هست؛ قال الباقر قال الصادق قال الرضا وهیچ کدام مسند به رسول الله نیست حال بماند نزد شیعه حتی قال الصدوق وقال الکلینی هم و لو سندی ذکر نشود مورد قبول هست.

تا به اینجا به عنوان مقدمه ای بر رد شبهه ی دوم کافی باشد. در قسمتهای بعدی ان شاء الله بطور مفصل شبهه را بررسی خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw