پاسخ به بعضی از شبهات قبرپرستان (۱)

آیاتی که بیان داشتید در مورد کسانی بود که بت می پرستیدند در حالیکه اینها اولیاء خداوند می باشند و بت نیستند.

باید به این نکته توجه نمود که: تمام کسانی که غیر از خدا را عبادت می کنند معبود خود را به بتی تبد‌یل کرده است، چه فرقی بین کسی که بت می پرستد و کسی که انبیاء و اولیاء را پرستش می نماید وجود دارد؟
بعضی از کافران بتها را به قصد شفاعتشان عبادت می کردند و بعضی از آنها اولیاء و بندگان صالح را عبادت می نمودند و دلیل بر عبادت کردن بندگان از جانب مردم، این فرموده خداوند می باشد:
{أُولَـئِکَ الَّذِینَ یَدْعُونَ یَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِیلَهَ} [۱۰][۱۰].
(آنهایی که عبادت می شوند خود در صدد کسب وسیله برای تقرب به خداوند می باشند).
همچنین در بین آنها کسانی را می بینیم که برای انبیاء عبادت می کردند؛ چنانچه مسیحیان، عیسی پسر مریم را پرستش می نمودند، دلیل، این فرموده قرآن است: {وَإِذْ قَالَ اللّهُ یَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَأُمِّیَ إِلَـهَیْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَکَ مَا یَکُونُ لِی أَنْ أَقُولَ مَا لَیْسَ لِی بِحَقٍّ إِن کُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِکَ إِنَّکَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُیُوبِ}[۱۱][۱۱] (هنگامیکه الله تعالی به عیسی پسر مریم گفت: آیا تو به مردم گفته ای که غیر از الله، من و مادرم را به عنوان دو اله بر گیرید؟ جواب داد: تو پاک و منزهی. برای من شایسته نیست چیزی را که حق نیست بگویم. اگر آن را می گفتم تو آن را می دانستی. چون تو آنچه در دل من است را می دانی و من از آنچه در ضمیر تو است بی اطلاعم. براستی تو دانای نهانیها هستی).

به گواهی قرآن آنها ملائکه را نیز می پرستیدند، آنجا که می فرماید:
{وَیَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمِیعاً ثُمَّ یَقُولُ لِلْمَلائِکَهِ أَهَؤُلاء إِیَّاکُمْ کَانُوا یَعْبُدُونَ}[۱۲][۱۲].
(و روزی که همه را جمع می کند سپس به ملائکه می گوید: آیا اینها بودند که تنها شما را می پرستیدند؟) با این وصف معلوم می شود که آنها چگونه حق و باطل را به هم می آمیزند، با این تفاوت که مشرکین بت می پرستیدند و آنها از اولیا‌ء طلب می کنند؛ فهم این مسئله از دو طریق مشخص می گردد:

۱٫اول اینکه این توجیهاتشان نادرست است، چون مشرکین مردان صالح و اولیاء را هم می پرستیدند.
۲٫ اگر هم بپذیریم که آن مشرکین تنها برای بتها عبادت می کردند باید دانست باز هم بین آنان و مشرکین فرقی وجود ندارد، چون وجه اشتراک هر دو در اینست، کسی را پرستیده اند که قادر به دفع هیچ نیازی نیست و حتی مالک نفع و ضرر برای خود نیز نمی باشد و با این توضیح دانستیم، الله تعالی کسی را که قصد عبادت بت و بندگان صالح را داشته، کافر محسوب نموده و رسول الله صلی الله علیه وسلم بخاطر آن شرک با آنها جنگیده است و اینکه معبود آنها پیامبران یا بندگان صالح بوده اند نفعی به حالشان نداشته است.

[۹][۹] سوره العنکبوت:۵۶
[۱۰][۱۰] سوره الإسراء: ۵۷
[۱۱][۱۱] سوره المائده:۱۱۶
[۱۲][۱۲] سوره السبأ:۴۰

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …