ورود صنعت چاپ به دنیای اسلام (۳)

ابراهیم در سال ۱۶۷۴ میلادی در شهر قوزوار مجارستان به دنیا آمد. او مسیحی پروتست بود و علاوه بر زبان ترکی بر زبان های مجاری و فرانسوی نیز مسلط بود و چند کتابی را به این دو زبان ترجمه کرده بود. لقب متفرقه در دوره ی عثمانی به نوع خاصی از خدمتگزاران سلطان و وزرا اطلاق می شد که مورد اعتماد بودند.

همچنین ابراهیم در سالهای بعد از اسلام آوردنش چند کتابی را تالیف کرده بود؛ همانند رساله اسلامیهکه در آن ماجرای روی آوردنش به اسلام را نقل کرده است و همچنین کتاب اصول الحکم لنظام الأمم.

متفرقه کتابی دیگر تالیف کرد که اسم آن را وسیله الطباعه نامید و این کتابی بود که در خلال آن دلایل خودش را آورده بود، که باعث قانع شدن شیخ الاسلام و وزیر اعظم به ضرورت احداث چاپخانه برای مسلمین شد. و متفرقه این کتاب را پس از این که به او اجازه تاسیس چاپخانه داده شد، در چاپخانه خودش چاپ کرد.

متفرقه ابتدا مشغول قانع کردن وزیر اعظم ابراهیم پاشا و سفیر عثمانی در پاریس محمد افندی برای ضرورت ساخت چاپخانه شد. و برای این کار کتابش را به آنان تقدیم کرد، که در آن دلایلش را مبنی بر نیاز مسلمین به چاپخانه و فواید آن و نقشش در زندگی مردم را واضح ساخته بود.

تصویر: نقاشی خیالی از ابراهیم متفرقه در حین کار در چاپخانه و همچنین تصویر قبر وی در استانبول.

مقاله پیشنهادی

خودت تاریخ خود را بنویس

در شدت گرما و ساعتی قبل از نماز ظهر، در حرم نشسته بودم؛ دیدم پیرمردی …