هیچ مسلمانی نیست که بر قبر مردی (در روایتی: برادرش) که در دنیا او را می‌شناخته است گذر کند و بر او سلام کند مگر آنکه او را می‌شناسد و جواب سلام او را می‌دهد.

((مَا مِنْ عَبْدٍ یَمُرُّ بِقَبْرِ رَجُلٍ  (فی روایه: أخیِهِ) کَانَ یَعْرِفُهُ فِی الدُّنْیَا فَیُسَلِّمُ عَلَیْهِ, إِلا عَرَفَهُ وَرَدَّ عَلَیْهِ السَّلامَ))
هیچ مسلمانی نیست که بر قبر مردی (در روایتی: برادرش) که در دنیا او را می‌شناخته است گذر کند و بر او سلام کند مگر آنکه او را می‌شناسد  و جواب سلام او را می‌دهد.
امام ابوالفرج الجوزی در “علل المتناهیه” حدیث ۱۵۲۳ می‌فرماید: این حدیث صحیح نیست و بر ضعف عبدالرحمن بن زید (یکی از راویان حدیث) اجماع وجود دارد.
امام ذهبی در “تلخیص” حدیث ۱۰۱۹  این حدیث را ضعیف می‌داند و همچنین در “میزان الاعتدال” جلد ۲ صفحه ۵۶۵ این حدیث را در معرفی عبدالرحمن بن زید می‌آورد.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …