همسران ابوبکر رضی الله عنه

عبارتند‌از:
قتیله دختر عبدالعزی‌ بن ‌اسعد‌ بن جابر ‌بن ‌مالک درباره‌ی مسلمان شدن قتیله، اختلاف نظر وجود دارد.
او، مادر عبدالله‌ و اسماء است.
ابوبکر رضی الله عنه، پیش از ظهور اسلام، قتیله را طلاق داد.
یک بار قتیله، به مدینه رفت و برای دخترش اسماء بنت‌ ابی‌‌بکر رضی الله عنهما با هدایایی از قبیل کشک و روغن برد؛ اما اسماء رضی الله عنها، هدیه‌ی مادرش را نپذیرفت و حتی به او اجازه‌ی ورود به خانه‌اش را هم نداد و شخصی را به نزد خواهرش ام‌المؤمنین عایشه رضی‌الله عنها فرستاد تا از رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم بپرسد که آیا می‌تواند هدیه‌ی مادر نامسلمانش را بپذیرد و به او اجازه‌ی ورود به خانه‌اش را بدهد؟
پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «او را به خانه‌اش ببرد و هدیه‌اش را بپذیرد.»
خداوند متعال نیز این (آیه ممتحنه-۸)
یعنی: «خدا، شما را منع نمی‌کند از این‌که نیکی و بخشش کنید به کسانی که به سبب دین، با شما نجنگیده‌ و شما را از شهر و دیارتان، بیرون نکرده‌اند؛ خداوند، نیکوکاران را دوست دارد.»

این آیه در تفسیر المنیر، چنین معنا شده است که: «خداوند، شما را از نیکی و احسان، به کفاری از قبیل زنان و ضعیفان که با شما نجنگیده‌اند، باز نمی‌دارد و از پیوند خویشاوندی، پناه‌دادن پناهنده وپذیرایی از کسانی که شما را از دیارتان بیرون نکرده‌اند، منع نمی‌کند.
همین‌طور، خدای متعال، شما را منع نمی‌کند از این‌که در روابط خود با چنین کافرانی، عدالت را رعایت نمایید و حقوق و امانت‌هایشان را به آنان دهید یا به قراردادهای میان خود و آن‌ها، وفا کنید و بدون کم وکاست، قیمت آن‌چه را از آنان می‌خرید، بپردازید.»
ام‌رومان دختر عامر‌ بن ‌عویمر او، از قبیله‌ی بنی‌کنانه ‌بن ‌خزیمه است که شوهرش، حارث ‌بن ‌سخبره را در مکه از دست داد و پس از آن، به ازدواج ابوبکر رضی الله عنه درآمد.
او، در مسلمان شدن، پیشینه‌ی زیادی دارد؛ با رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم بیعت کرد و به مدینه، هجرت نمود.
ام‌رومان، مادر عبدالرحمن و عایشه ‌رضی‌الله‌عنهما می‌باشد و در سال ششم هجری در مدینه‌‌ی منوره درگذشت.
اسماء دختر عمیس‌ بن‌ معبد‌ بن‌ حارث او، از نخستین زنان مهاجر است و دیرینه‌ی زیادی در مسلمان شدن دارد و پیش‌از پناه بردن مسلمانان، به دارالاقم، مسلمان شد و با رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم بیعت نمود.
وی، مادر عبدالله‌ بن‌ جعفر رضی الله عنه  است و به همراه شوهر قبلی‌اش، یعنی جعفر‌ بن ‌ابی‌طالب رضی الله عنه به حبشه هجرت کرد.

سپس همراه جعفر رضی الله عنه به مدینه هجرت نمود.
شوهرش جعفر رضی الله عنه، در جنگ مؤته به شهادت رسید.
پس‌ از آن، ابوبکر رضی الله عنه، با او ازدواج کرد که دارای پسری به نام محمد شدند.
صحابه‌ای چون: عمر، ابوموسی، عبدالله ‌بن ‌عباس و ام‌فضل رضی الله عنهما  از او روایت کرده‌اند؛ او، خویشاوندان خویش را بسیار اکرام و پذیرایی می‌نمود که از آن دسته می‌توان اشاره‌کرد به: رسول‌الله صلی الله علیه وآله وسلم، حمزه و عباس رضی الله عنهما.
حبیبه دختر خارجه بن ‌زید ‌بن ‌ابی‌زهیر حبیبه رضی الله عنها از انصار است و خزرجی؛ او، از ابوبکر رضی الله عنه، باردارشد که پس از وفات ابوبکر رضی الله عنه، دختری به نام ام‌کلثوم، به دنیا آورد.
ابوبکر رضی الله عنه درسنح
(خانه‌های بنی‌حارث‌ در اطراف مدینه) با او سکونت کرده‌ بود.

(نام کتاب:خلفای راشدین؛ابوبکرصدیق رضی الله عنه، مؤلف:دکترعلی صلابی)

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …