هر کس برادرش را بخاطر گناهی سرزنش کند ، نمی میرد تا اینکه آن گناه را انجام دهد

روایتی ساختگی :

” من عیر أخاه بذنب لم یمت حتى یعمله “.

ترجمه : ” هر کس برادرش را بخاطر گناهی سرزنش کند ، نمی میرد تا اینکه آن گناه را انجام دهد . ”

[ شیخ آلبانی رحمه الله در سلسله الأحادیث الضعیفه والموضوعه : ۱۷۸ فرموده : وضع شده است – موضوع – ]

اما در این مورد سخنی از امام ابن قیم رحمه الله که در شرح این روایت بیان می کند را نقل می کنند که فرموده :

” طعنه زدن به برادر مسلمانت به خاطر گناهی که مرتکب شده، از معصیت و گناهی که وی انجام داده، بزرگ‌‌تر است!

در صورتیکه ایشان دقیقا در ادامه این گفته می فرماید : “لما فیه من صوله الطاعه وتزکیه النفس وشکرها والمناداه علیها بالبراءه من الذنب، وأن أخاک باء به … ”

[ مدارج السالکین : ۱۹۵/۱ ]

ترجمه : ” به سبب اینکه این طعنه زدن ، ابراز طاعت و تزکیه نفس و دیگران را به سوی خود خواندن ، و بزرگ شماردن خود ، و همچنین خود را مبرا دانستن از گناه را در بر دارد ، واین در حالی است که برادرت از آن گناه دست کشیده و توبه نموده … ”

پس مقصود از این سخن افرادی است که از مومنانی که از گناهانشان دست کشیده اند عیب جویی می کنند … و آنان را به خاطر گناهی که الله از آنان خشنود شده سرزنش می کنند و تنها هدفشان بدنام کردن این اشخاص و اظهار پاکی خود در میان مردم است …

اما افرادی که آشکارا گناه می کنند و از آن دست نمی کشند و همچنین اهل بدعت … آشکار نمودن حال آنان به اتفاق امت اسلامی واجب است چنانچه امام ابن تیمیه رحمه الله در مجموع الفتاوی : ۲۳۱/۲۸ این اجماع را نقل می نمایند و می فرماید : “ﻓﺈﻥ ﺑﻴﺎﻥ ﺣﺎﳍﻢ ﻭﲢﺬﻳﺮ ﺍﻷﻣﺔ ﻣﻨﻬﻢ ﻭﺍﺟﺐ ﺑﺎﺗﻔﺎﻕ ﺍﳌﺴﻠمین.”

ابو مثنی لیلاخی

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …