هرگاه کسی در اثنای رمضان به کشوری مسافرت کند ولی مردم آنجا در اعلام روز اول رمضان با مردم وطن او اختلاف داشته باشند

هرگاه شخصی از یک کشور به کشور یا شهر دیگری نقل مکان کند و دید که مردم آنجا در تعیین روز اول رمضان با (مردم) وطن او اختلاف دارند، چکار کند؟

 

الحمدلله،

هرگاه شخصی وارد کشور یا شهری شد و دید که مردم آنجا روزه رمضان را آغاز کردند، بر او نیز واجب است که همراه آنها روزه بگیرد، زیرا کسی که در منطقه ای ببیند رمضان شده در حکم مردم آنجا ست، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم :

«الصَّوْمُ یَوْمَ تَصُومُونَ، وَالْفِطْرُ یَوْمَ تُفْطِرُونَ، وَالْأَضْحَی یَوْمَ تُضَحُّونَ». ترمذی (۶۹۷)‏ وألبانی در صحیح ترمذی.‏

یعنی: رمضان همان روزی است که روزه می گیرید و خوردن روزه (عید) روزی است که روزه را می خورید، و عید قربان روزی است که قربانی می کنید.

و بالفرض او از کشور یا شهری که همراه مردم آنجا روزه را شروع کرده به مکانی دیگر نقل مکان کند، در اینحالت حکم او در افطار (عید کردن) و یا ادامه روزه رمضان؛ حکم مردم آن مکانی است که بدانجا منتقل شده، یعنی با آنها عید می کند هرچند که آنها زودتر از مکانی که او سابقاً همراه مردم آنجا روزه را آغاز کرده بود عید کنند، اما اگر (او با آنها عید کرد) ولی روزه وی کمتر از بیست و نه روز شود، در اینصورت بر او لازمست تا یک روز دیگر را بعداً قضا کند، زیرا ماه قمری کمتر از بیست و نه روز نخواهد شد…».

فتاوی اللجنه الدائمه؛ ۱۰/۱۲۴٫

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …