هرکس چیزی از فرمان‌های خداوند یا پیامبر را رد کند از اسلام خارج شده است

امام جصاص[۱]  در تفسیر آیه:

﴿ فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا﴾. [نساء: ۶۵]

«نه، سوگند به پروردگارت که آنها ایمان نمی‌آورند، مگر اینکه در اختلافات خویش تو را داور قرار دهند، و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند و کاملاً تسلیم باشند».

می‌فرماید: «وفی هذه الایه دلاله على من رد شیئا من أوامر الله تعالى، أو أمر رسوله صلى الله علیه وسلم فهو خارج من الاسلام، سواء رده من جهه الشک فیه، أو من جهه ترک القبول والامتناع من التسلیم، وذلک یوجب صحه ما ذهب إلیه من الصحابه رضی الله عنهم فی حکمهم بارتداد من امتنع من أداء زکاه وقتلهم و سبی ذراریهم لأن الله تعالى حکم بأن من لم یسلم للنبی صلى الله علیه وسلم قضاءه و حکمه فلیس من أهل الایمان».

ترجمه: « این آیه دلیل است بر اینکه هرکس چیزی از فرمان‌های خداوند متعال یا فرمان‌های پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم را رد کند و قبول نکند، از اسلام خارج شده است؛ چه اگر از روی گمان و شک رد کرده باشد، یا از روی قبول نکردن و تسلیم آن نشدن. و این نیز درستی آنچه که صحابه رضی الله عنهم در حکم کردنشان به ارتداد کسی که ممانعت می‌ورزد از دادن زکات را می‌رساند و اینکه باید کشته شوند و نوه هایشان را به چنگ بیاورند برای اینکه خداوند متعال حکم و وعده چنین داده است که هرکس راضی و تسلیم به قضاوت و حکم و فرمان پیامبر نشود، پس او از اهل ایمان نیست».

[۱]) همانطور که در نزد علما مشخص است، امام جصاص یکی از آن علمای امت اسلامی‌ است که در مسائل احکام مربوط به حکام مسلمانان عالم بوده و علما در این باره بیشتر به کتاب و فتواهای او مراجعه می‌کنند.

 

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …