نقش عقیده در تاریخ اندیشه ی اسلامی

این مسئله برای ما روشن ­تر و قانع کننده­ تر خواهد شد وقتی با یکی از بزرگان اندیشه در عصر جدید دیداری داشته باشیم، شخصی با افق­ های وسیع و جامع میان فرهنگ عصر فلسفه و تمدن انسانی با آداب، فنون و تاریخ امت­ها؛

شخصیت و فیلسوفی مسلمان به نام (رجاء جارودی) تمدن مغرب زمین را نپذیرفت و با یقین، آگاهی و اشتیاق اسلام را پذیرفت. وی در مباحث خود، عوامل انتشار طوفان اسلام و پیروزی مسلمانان را عواملی خارجی از جمله ضعف یا انحلال امپراتوری­ های شکست خورده­ ی روم و فارس ساسانی و حکومت اسپانیا می ­دانست.[۱] ولی وی انتشار این طوفان را به اسباب و عوامل عمیقی که مربوط به جوهر و روح اسلام است نسبت می­ دهد. (که در راس این عوامل، پافشاری بر بلند نمودن کلمه الله است.) و همچنین عوامل بسیار دیگری از جمله آزادی مظلومان از زیر سایه ­ی ظلم­ های سیاسی، اقتصادی و دینی این امپراتوری ­ها را ذکر می­ کند. جای بسیار تعجب است که گروهی از ساکنان حجاز و مشتی عرب­های بادیه ­نشین از دورترین نقاط جزیره العرب توانستند در اسپانیا زبان و عقیده­ ی اسلامی خود را بر ۱۵ میلیون انسان موجود در شبه قاره و با مسافت ششصد هزار کیلومتر برسانند.

و این سرعت شگفت آور نبود چرا که چنین انتظاری از قدرت عقیده اسلامی و رسیدن برخی از رهبران عرب و آخرین آنها عبدالرحمن می­ رفت.

و پس از آن با اهل کتاب (یهود و نصاری) و پیروان زردشت و هندوها، با تسامح برخورد کردند. و وضعیت چنین ادامه داشت؛ جارودی زور و قدرت را در این فتوحات بعید می­داند و بلکه مفهومی را که مستشرق (ماکدونالد) از جهاد بیان می­کند تصحیح نموده است و آن اینکه جهاد به معنای (الحرب) «جنگ» نیست و حرب واژه­ای مستقل و لفظی متفاوت از جهاد است بلکه جهاد تلاشی است که در راه الله بخشیده می­شود.[۲]

 

[۱] – جارودی: ما یعد به الاسلام، ص ۶۰، ترجمه قصی اتاسی – میشل واکیم دارالوثبه – دمشق ۱۹۸۲م.

[۲] – همان، ص ۶۵-۶۶

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …