نقش عامر بن فهیره،خدمت گزار و آزاد شده ی ابوبکر رضی الله عنه در هجرت (۳)

ابوبکررضی الله عنه با شنیدن فرموده‌ی رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم دریافت که در سفر هجرت، به همراهی آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم، مفتخر خواهد شد و خواهد توانست در آن سفر ده روزه، هر آن‌چه دارد، به آقا و حبیبش، محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم تقدیم کند؛ چه سعادتی، بالاتر از این سعادت که ابوبکررضی الله عنه از میان تمام زمینیان و از بین صحابه‌ی کرام، در سفر خجسته‌ی هجرت به همراهی آقای مخلوقات، مفتخر گردید؟
یکی دیگر از نشانه‌های محبت خالصانه‌ی ابوبکررضی الله عنه با رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم، آن‌جا جلوه نمود که با رسیدن مشرکان به اطراف غار، او را هراس برداشت که مبادا به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم تعرضی کنند.
ابوبکررضی الله عنه به عنوان سرباز نمونه و راستین پیشوای امینش، سزاوار نشان افتخاری است که با بروز خطر، فقط برای رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم نگران شد و اصلاً خود را از یاد برد و به خود نیندیشید.
دلیل این‌که ابوبکررضی الله عنه در آن لحظات حساس و پرخطر، فقط نگران رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم بوده، این‌که چنان‌چه او، بر خود بیمناک بود، در این هجرت سرنوشت‌ساز و پرخطر، با پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، همراه نمی‌شد؛ زیرا او، به‌خوبی می‌دانست که اگر دستگیر شود، کم‌ترین مجازاتش اعدام است. قطعاً ابوبکررضی الله عنه نگران رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم و آینده‌ی اسلام بود و فقط از این ترسید که مبادا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به دست مشرکان گرفتار شوند و آینده‌ی اسلام، به خطر بیفتد.
ابوبکر صدیق رضی الله عنه در سفر هجرت، تمام جنبه‌های امنیتی را در نظر گرفت.
چنان‌چه شخصی در مسیر راه، از ابوبکررضی الله عنه پرسید: «این مرد، کیست؟» ابوبکر پاسخ داد: «ره‌نمایی است که راه را به من نشان می‌دهد.»
بدین‌سان پرسش‌گر، گمان کرد که منظور ابوبکررضی الله عنه، این است که شخص همراهش (رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم) راهنمای راه‌ها و گذرگاه‌ها است.
در صورتی که منظور ابوبکررضی الله عنه، این بود که همراهش محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم، به راه‌های خیر و سعادت راهنمایی می‌کند.
ابوبکررضی الله عنه بی‌آن‌که دروغ بگوید، خود را از تنگنای دروغ رهانید و راز رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم را برملا نکرد.
وی، در پاسخ پرشس‌گر، توریه نمود و دوپهلو سخن گفت تا آموخته‌ی امنیتی خود را به اجرا درآورد و جریان سری هجرت را فاش نکند؛ چراکه رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم، از پیش، سری بودن جریان هجرت را برایش تبیین نموده بودند.

(نام کتاب:خلفای راشدین؛ابوبکرصدیق رضی الله عنه، مؤلف:دکترعلی صلابی)

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …