نقش ابوبکر رضی الله عنه در جنگ بدر (۱)

جنگ بدر در سال دوم هجری روی داد که ابوبکر رضی الله عنه در آن به اشکال مختلف نقش فعالی داشت؛ مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های ابوبکررضی الله عنه در این غزوه عبارتند از:
۱ ـ پیشنهاد جنگیدن با کفار
هنگامی که خبر گریز کاروان تجارتی قریش و پافشاری اشراف و رؤسای مکه برای جنگیدن با پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به آن حضرت رسید، با صحابه وارد رایزنی و مشورت شدند که آیا با قریشیان بجنگند یا نه؟
ابوبکررضی الله عنه برخاست و گفت: «خوبست که با آنان بجنگیم.» عمر رضی الله عنه نیز همین نظر را داشت .
۲ ـ نقش ابوبکررضی الله عنه در کسب اطلاعات از لشکر قریش
رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم به همراه ابوبکررضی الله عنه برای کسب اطلاعاتی درباره‌ی لشکر قریش، در اطراف به گشت‌زنی پرداختند؛ در این میان با پیرمردی روبرو شدند واز وی درباره‌ی لشکر قریش جست و جو نمودند و (برای آن‌که شک پیرمرد برانگیخته نشود،) از او درباره‌ی لشکر محمد صلی الله علیه وآله وسلم و یارانش نیز پرس و جو کردند. پیرمرد گفت: «تا به من نگویید که شما کیستید، هیچ گزارشی به شما نمی‌دهم».
رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «تو آن‌چه می‌دانی به ما بگو تا ما نیز خود را به تومعرفی کنیم.» پیرمرد گفت: «به من چنین خبر رسیده که محمدصلی الله علیه وآله وسلم و یارانش، در فلان روز حرکت کرده‌اند که اگر این خبر درست باشد، آنان اینک باید در فلان مکان باشند.
هم‌چنین به من خبر رسیده که قریشیان، در فلان روز به راه افتاده‌اند که در صورت صحت این خبر، آن‌ها اکنون باید به فلان مکان رسیده باشند.» پیرمرد پس از آن افزود: «من، شما را از آن چه می‌خواستید، باخبر کردم؛ پس اینک به من بگویید که شما کیستید؟»
رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «ما از آب هستیم.» وسپس به همراه ابوبکر رضی الله عنه آن‌جا را ترک کردند و رفتند.
پیرمرد، که به فکر فرو رفته بود، با خود می‌گفت: «منظورش از آب چه بود؟! شاید منظورش از آب، آب عراق بود.»
از این ماجرا به خوبی نزدیکی ابوبکر صدیق رضی الله عنه با رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم نمایان می‌گردد و واضح می‌شود که ابوبکررضی الله عنه چگونه از آموزه‌های آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم بهره‌مند می‌شود.

(نام کتاب:خلفای راشدین؛ابوبکرصدیق رضی الله عنه، مؤلف:دکترعلی صلابی)

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …