نزول عیسی پسر مریم

یکی دیگر از نشانه‏های قیامت نزول حضرت عیسیu است که از پیامبر اسلام پیروی می‏کند، و شریعت ایشان را اجرا می‏نماید؛ و بر دورغگویی افرادی که به خدا شرک ورزیده‏اند ودانشمندان و راهبان یهود را به جای خدا به الوهیت گرفته‏اند گواهی می‏دهد.

خداوند می‏فرماید: ﴿وَإِنَّهُۥ لَعِلۡمٞ لِّلسَّاعَهِ فَلَا تَمۡتَرُنَّ بِهَا وَٱتَّبِعُونِۚ هَٰذَا صِرَٰطٞ مُّسۡتَقِیمٞ۶١﴾ [الزخرف: ۶۱].

‏«قطعاً وجود عیسی خبر از وقوع قیامت می‌دهد، و هرگز درباره‏ی قیامت شکّ و تردید نداشته باشید، و از من پیروی کنید که راه راست این است». ‏

ضمیر «ـه» به عیسی برمی‏گردد، یعنی قبل از فرارسیدن قیامت عیسی پایین می‏آید، قرائت «انه لعَلَم للساعه» مؤید این معنی است یعنی نزول عیسی نشانه‏ی فرا رسیدن قیامت است، بنابراین عیسی بعد از خروج دجال پایین می‏آید و او را به قتل می‏رساند، این تفسیر از ابی‏هریره و ابن‏عباس و ابی‏عالیه و ابی‏مالک و عکرمه و مجاهد و حسن و قتاده و ضحاک و غیره روایت شده است.

و می‏فرماید: ﴿وَإِن مِّنۡ أَهۡلِ ٱلۡکِتَٰبِ إِلَّا لَیُؤۡمِنَنَّ بِهِۦ قَبۡلَ مَوۡتِهِۦۖ وَیَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَهِ یَکُونُ عَلَیۡهِمۡ شَهِیدٗا ١۵٩﴾ [النساء: ۱۵۹].

«و کسی از اهل کتاب نیست مگر این که پیش از مرگ خود  به عیسی ایمان می‌آورد و او در روز رستاخیز گواه بر آنان خواهد بود (و شهادت می‌دهد که او تنها بنده و فرستاده‏ی خدا بوده است و رسالت آسمانی را رسانده است)». ‏

ضمیر «به و موته» به عیسی برمی‏گردد، یعنی هیچ یک از اهل کتاب باقی نمی‏مانند مگر اینکه بعد از نزول عیسی و قبل از وفاتش به او ایمان خواهند آورد، یهود و برخی از مسیحیان گمان می‏کنند که عیسی به صلیب کشیده شده است اما این آیه بیان می‏کند که عیسی پایین می‏آید چون قبل از ایمان آوردن همه‏ی اهل کتاب به ایشان، به سوی پروردگارش بازگشت.

پیامبر صلی الله علیه و سلم می‏فرماید:

«یُوشِکَنَّ أَنْ یَنْزِلَ فِیکُمْ ابْنُ مَرْیَمَ حَکَمًا عَدْلًا فَیَکْسِرَ الصَّلِیبَ وَیَقْتُلَ الْخِنْزِیرَ وَیَضَعَ الْجِزْیَهَ وَیَفِیضَ الْمَالُ حَتَّى لَا یَقْبَلَهُ أَحَدٌ حَتَّى تَکُونَ السَّجْدَهُ الْوَاحِدَهُ خَیْرًا مِنْ الدُّنْیَا وَمَا فِیهَا ثُمَّ یَقُولُ أَبُو هُرَیْرَهَ وَاقْرَءُوا إِنْ شِئْتُمْ (وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیدًا)». [متفق علیه].

«عیسی به میان شما پایین می‏آید و به عدالت‏ حکم می‏کند، صلیب را می‏شکند و خوک را می‏کشد و جزیه را برمی‏دارد، مال و ثروت به گونه‏ای فزونی می‏یابد که هیچ‏ کس آن را برنمی‏دارد، در آن دوران یک سجده از دنیا و آنچه در آنست بهتر است، سپس ابوهریره می‏فرماید: اگر می‏خواهید این آیه را بخوانید:

﴿وَإِن مِّنۡ أَهۡلِ ٱلۡکِتَٰبِ إِلَّا لَیُؤۡمِنَنَّ بِهِۦ قَبۡلَ مَوۡتِهِۦۖ وَیَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَهِ یَکُونُ عَلَیۡهِمۡ شَهِیدٗا١۵٩﴾ [النساء: ۱۵۹]». [بخاری و مسلم آن را روایت کرده‏اند].

ابوهریره از رسول خدا صلی الله علیه و سلم روایت می‏کند که فرمود:

«کَیْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ ابْنُ مَرْیَمَ فِیکُمْ وَإِمَامُکُمْ مِنْکُمْ». [رواه مسلم].

«در چه حالی قرار می‏گیرید، هنگامی که عیسی به میان شما بیاید و امام از شما باشد». [مسلم آن را روایت کرده است].

جابر از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت می‏کند:

«لَا تَزَالُ طَائِفَهٌ مِنْ أُمَّتِی یُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِینَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ قَالَ فَیَنْزِلُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ فَیَقُولُ أَمِیرُهُمْ تَعَالَ صَلِّ لَنَا فَیَقُولُ لَا إِنَّ بَعْضَکُمْ عَلَى بَعْضٍ أُمَرَاءُ تَکْرِمَهَ اللَّهِ هَذِهِ الْأُمَّهَ» [رواه مسلم].

«تا روز قیامت همواره گروهی از امتم هستند که در راه حق جهاد می‏کنند، وقتی که عیسی به میانشان می‏آید امیر مسلمانان به عیسی می‏گوید: بیا و برای ما نماز بخوان (امام ما باش). عیسی می‏گوید: نه، برخی از شما بر برخی دیگر امیر و امام هستید، این احترامی است که خدا به این امت بخشیده است».

احادیث فراوانی از رسول اکرم صلی الله علیه و سلم در مورد نزول، امامت و عدالت عیسی روایت شده‏اند که به حد تواتر رسیده‏اند.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …