نحس بودن وتاثیر ان وفال نیک گرفتن

عنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَال:لا عَدْوَى وَلا طِیَرَهَ وَیُعْجِبُنِی الْفَأْلُ قَالُوا وَمَا الْفَأْلُ قَالَ کَلِمَهٌ طَیِّبَهٌ”

المصدر : صحیح البخاری الصفحه أو الرقم: ۵۷۷۶_

المصدر صحیح مسلم الصفحه أو الرقم ۲۲۲۴

المصدر : صحیح الترمذی الصفحه أو الرقم: ۱۶۱۵

انس بن مالک رضی الله عنه میفرماید  پیغمبرصلی الله علیه وسلم  فرمودند : هیچ مرضى خود به خود و بدون خواست خدا واگیر نیست،

و پرواز دادن پرنده‌ها و رفتن آن‌ها به طرف چپ یا راست هیچگونه نحوست و تأثیر و بدیمنی ندارد،

از تفائل به خیر خوشم مى‌آید، گفتند: اى رسول خدا!فال چیست ؟
 فرمود: گفتن سخن خوب است»

أنــــظر_شرح_الحدیث:

سخن مثبت و نیکو آرامش واطمینان را برای انسان ایجاد می کند بخصوص وقتی گرفتار مصیبتی باشد که مژده ی رفع بلا به او  دهد.

الطیره: التطیر: این معنا گاهی برای خیر وشر به کار گرفته می شود ولی اکثرا برای بدبینی و ناشکومی چیزی به کار می رود وکسی گمان نمی کند که آنچه که خداوند سبب بدبینی و نامبارکی قرار داده اعم از مخلوقات یا مکان ها و زمان ها دلیل رویداد ومصیبت وارده به او باشد بلکه همه چیز بر اساس تقدیر الهی است

و خوب آن فأل است یعنی پرواز خوب و این بدان معنا نیست که خیری در پرواز دادن و پرندگان است بلکه مقصود آن است که خیر آن گمان هایی که آثارش در واقعیت پیداست همان خوشبینی است.

اصحاب  رضی الله عنهم اجمعین نظر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را در باره ی فال  از وی پرسیدند؟ ایشان گفت: سخن خوبی که هر کدام از شما می شنود و ان سخن وی را به حسن ظن به پروردگار وادارد و سینه اش را بگشاید و قلبش را آرامش دهد.

و در حدیث : به نهی از بدبینی به رویدادها و زمان و مکان  اشاره شده است؛ زیرا همه چیز بر اساس تقدیر الهی است.

و نیز در  آن : بر  توجه به خوشبینی و مثبت اندیشی با سخنان خوب تاکید شده است

الکلِمهُ الطیِّبهُ الصالحهُ تَبعثُ الاطمِئنانَ والرَّاحهَ للإنسانِ لا سیَّما فی أوقاتِ الکَرْبِ، فتُعطیهِ بُشرى لرَفعِ الکَربِ.

وفی هذا الحدیثِ یَقولُ النَّبیُّ صلَّى اللهُ علیهِ وسلَّم: “لا طِیرَهَ” الطِّیرهُ: التطیُّرُ، وهوَ معنى قد یُستخدَمُ فی الخیرِ والشَّرِّ، ولکن أغلبُه یکونُ فی التَّشاؤمِ والشرِّ،

فلا یظنُّ أحدٌ أنَّ ما جعلَه اللهُ سببًا للتشاؤمِ سواءً کانَ مخلوقًا أو مَکانًا أو زمانًا هو السببُ فیما یحدُثُ له، بل کلُّ شیءٍ بقدرِ اللهِ عزَّ وجلَّ، “وخیرُها الفَألُ”، أی: خیرُ الطِّیرهِ، ولیسَ المعنى أنَّ فی الطِّیرهِ خیرًا،

ولکنَّ المرادَ أنَّ خیرَ تلکِ الظُّنونِ التی یَظهرُ آثارٌ لها فی الواقعِ هو الفَألُ، فسألَه الصَّحابهُ رضیَ اللهُ عَنهم مُستفسِرینَ منَ النَّبیِّ صلَّى اللهُ علیهِ وسلَّم عن مَعنى الفألِ، فقالوا: وما الفَألُ؟ فقالَ لهم: الکلِمهُ الصالِحهُ یَسمَعُها أحدُکم، فتجعلُه یُحسنُ الظنَّ بربِّهِ وتَشرَحُ صَدرَهُ وتُریحُ فؤادَه.

وفی الحدیثِ: النَّهیُ عن التَّشاؤمِ بالأحداثِ والزَّمانِ والمکانِ؛ لأنَّ کلَّ شیءٍ بِقدَرِ اللهِ.وفیه: التَّوجیهُ إلى التَّفاؤلِ والاستِبشارِ بالکلِمه الطَّیبهِ🍏

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …