میراث دخترِ پسر

میراث دخترِ پسر چهار حالت دارد:  
۱- دخترِ پسر، یک یا بیش از یک دختر باشد، بنا به تعصیب ارث می برد و این در صورتی است که برادری در درجه ی خود داشته باشد یعنی پسرِ پسر؛ و فرع وارث مذکری که در درجه ای بالاتر باشد، وجود نداشته باشد که همان پسر است.
۲- دخترِ پسر یک دوم ماترک را به ارث می برد به شرط عدم وجود برادر و نداشتن خواهر. و عدم وجود فرع وارث که در درجه ی بالاتری از او باشد که همان پسر و دختر است.
۳- دو دخترِ پسر و بیش از این، دو سوم ماترک را به ارث می برند. به شرطی که دو یا بیش از دو دختر باشند. و همراه آنها برادری نباشد. و فرع وارث در درجه ی بالاتر از آنها نباشد مانند پسر و دختر.
۴- دخترِ پسر در صورتی که یک یا بیش از یک نفر باشند، یک ششم ماترک را به ارث می برند به شرط عدم وجود برادر، عدم فرع وارث در درجه ی بالاتر از آنها مگر دختری که یک دوم ماترک سهم اوست.
دختر پسر تنها با وجود دختر، یک ششم را به ارث می برد و حکم دخترِ پسرِ پسر همراه دخترِ پسر نیز چنین است و هر چه پایین تر رود به همین ترتیب می باشد.
مثال۱: چون فردی بمیرد و وارثان وی دختر، دخترِ پسر و پسرِ پسر باشند، سهم دختر یک دوم ماترک و باقی ماترک برای دخترِ پسر و پسرِ پسر بنا بر تعصیب خواهد بود.
مثال۲: چون فردی بمیرد و وارثان وی دخترِ پسر و عمو باشند، سهم دخترِ پسر یک دوم و باقی ماترک بنا بر تعصیب سهم عمو خواهد بود.
مثال۳: چون فردی بمیرد و وارثان وی دو دخترِ پسر و برادر تنی باشد، سهم دو دخترِ پسر سه دوم و باقی ماترک برای برادر تنی خواهد بود.
۴- چون شخصی بمیرد و وارثان وی دختر، دخترِ پسر و برادرِ پدری باشند، سهم دختر یک دوم، سهم دخترِ پسر یک ششم و باقی ماترک برای برادر پدری خواهد بود.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …