موضع ابوبکر رضی الله عنه در قبال اسیران بدر

در روایتی از عبدالله بن مسعود چنین آمده است: روز بدر رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم به صحابه فرمودند: «‌درباره‌ی این اسیران چه نظری دارید؟»
ابوبکررضی الله عنه گفت: «ای رسول‌خدا! این‌ها اقوام و خویشان شما هستند؛ پس این‌ها را بگذارید و مهلتشان دهید تا شاید توبه کنند و خداوند، توبه‌شان را بپذیرد».

عمر رضی الله عنه گفت: «ای رسول‌خدا! این‌ها، شما را بیرون کردند و به قرابت و خویشاوندی شما با خود نیز توجه نکردند؛ پس آنان را گردن بزنید.»
عبدالله بن رواحه گفت: «ای رسول‌خدا! آنان را در شیله‌ای پر از هیزم ببرید و آن‌ها را به آتش کشید.»
عباس که در میان آن جمع بود، گفت: «قرابت و خویشاوندیت را نادیده می‌گیری که این چنین نظر می‌دهی».
رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم نسبت به این پیشنهادها هیچ واکنشی نشان ندادند.
برخی از مردم معتقد بودند که رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم به پیشنهاد ابوبکررضی الله عنه عمل می‌کنند و عده‌ای می‌گفتند که آن حضرت به رأی عمر رضی الله عنه عمل خواهند نمود؛ بعضی هم بر این باور بودند که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم نظر عبدالله بن رواحه را اجرا می‌کنند.
رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم که قبلاً آن‌جا را ترک کرده بودند، بازگشتند و فرمودند: (إنَّ اللهَ لیلینُ قُلوبَ رجالٍ فیه حتّی تکون ألین من اللّبنِ و إنَّ الله لیشدّ قلوب رجالٍ فیه حتی تکون أشد مِن الحجارهِ و إنّ مثلک یا أبابکرٍ کمثل عیسی إذ قال:و إنّ مثلک یا عمر کمثل نوحٍ إذ قال:و إنّ مثلک کمثل موسی إذ قال:یعنی: «خداوند، قلب برخی را چنان نرم می‌کند که از شیر نیز نرم‌تر و رقیق‌تر می‌گردد و دل بعضی را چنان سفت و سخت می‌گرداند که از سنگ نیز سخت‌تر می‌شود.
ای ابوبکر! تو مانند عیسی علیه السلام هستی که گفت:و تو ای عمر! همانند نوح علیه السلام هستی که دعا کرد: و همانا مثال تو همانند موسی علیه السلام می‌باشد که گفت: [مسند احمد (۱/۳۷۳)؛ تفسیر ابن‌کثیر (۲/۳۲۵)] رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم همواره هنگام مشورت و رایزنی با یارانش، ابتدا با ابوبکر رضی الله عنه گمانه‌زنی و مشورت می‌فرمود؛ گاهی به مشورت با ابوبکررضی الله عنه بسنده می‌کرد و گاهی با یاران دیگرش نیز مشورت می‌فرمود. البته عادت پیامبر خداصلی الله علیه وآله وسلم بر این بود که معمولاً در صورت وجود اختلاف نظر میان مشورت ابوبکررضی الله عنه و پیشنهادهای دیگران، به مشورت ابوبکررضی الله عنه عمل می کرد.

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …