من شیعه بودم و اکنون سنی شدم، برای شروع رمضان و عید فطر مطابق کجا عمل کنم؟

سال گذشته اهل سنت کردستان و جنوب به افق عربستان رمضان را آغاز کردند ولی اهل سنت تهران و بلوچستان و ترکمن و خراسان و شرق گویا به افق ایران و همزمان با شیعیان ایران رمضان را آغاز کردند.من که در سال گذشته اولین سالی بود که سنی شده بودم مطابق با اهل سنت تهران و ترکمن که به شهر من (ساری) نزدیکترند رمضان را آغاز کردم.امسال چه کار کنم؟با اهل سنت غرب کشور روزه بگیرم یا شرق کشور؟

 

الحمدلله،

اگر مسلمانی در کشوری ساکن باشد که در آنجا برای اثبات اول ماه رمضان و شوال، روئیت شرعی را معتبر می دانند، در اینصورت او باید با مردم کشور خود در روزه گرفتن و افطار (عید) موافقت کند و مخالفت با آنها شایسته نیست، هرچند که در کشور دیگری (اول رمضان یا شوال) یک روز دیرتر یا زودتر باشد.

پس توصیه ما اینست که با مردم منطقه خود روزه را شروع کنید و عید بگیرید، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «الصَّوْمُ یَوْمَ تَصُومُونَ، وَالْفِطْرُ یَوْمَ تُفْطِرُونَ، وَالْأَضْحَی یَوْمَ تُضَحُّونَ». ترمذی (۶۹۷)‏ وألبانی در صحیح ترمذی.‏

یعنی: رمضان همان روزی است که روزه می گیرید و خوردن روزه (عید) روزی است که روزه را می خورید، و عید قربان روزی است که قربانی می کنید.

علامه عبدالعزیز ابن باز رحمه الله می گوید: « اگر تمامی (مردم) بر صحت روئیت اطمینان یافتند و حقیقت داشت، پس واجب است (که بر اساس آن روئیت) روزه گرفت و افطار نمود، اما اگر مردم در آن اختلاف کردند و بعضی از مردم به آن اعتماد نداشتند، بر تو واجب است که با مردم کشورت روزه بگیری و با آنها عید بگیری، جهت عمل کردن به فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم: «الصَّوْمُ یَوْمَ تَصُومُونَ، وَالْفِطْرُ یَوْمَ تُفْطِرُونَ، وَالْأَضْحَی یَوْمَ تُضَحُّونَ». ترمذی (۶۹۷)‏ وألبانی در صحیح ترمذی.‏

یعنی: رمضان همان روزی است که روزه می گیرید و خوردن روزه (عید) روزی است که روزه را می خورید، و عید قربان روی است که قربانی می کنید».

“مجموع فتاوی ومقالات متنوعه الشیخ عبد العزیز بن باز رحمه الله” (۱۵/۱۰۰- ۱۰۲).

 

بنابراین اگر در منطقه شرق برای اعلام ماه رمضان از روئیت شرعی استفاده می شود، یعنی ملاک دخول به ماه رمضان و شوال دیدن هلال ماه است و بازیهای سیاسی و غیره دخیل نیستند، بهتر است که همراه مردم آنجا روزه بگیرید و همراه آنها عید کنید و مخالفت با مردم شایسته نیست، ولی اگر روئیت شرعی ملاک اعلام ماه رمضان یا شوال نیست، و مسائل دیگری را دخیل می کنند و روئیت شرعی را در اثبات ماه رمضان و شوال رعایت نمی کنند، در اینصورت برای شما جایز است که همراه مردم حجاز یا کشورهای خلیج روزه بگیرید و عید کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …