منع الزکات

ولاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَیْراً لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَیُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُواْ بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَلِلّهِ مِیرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ ‏

“‏ آنان که نسبت بدانچه خداوند از فضل و نعمت خود بدیشان عطاء کرده است بخل می‌ورزند ( و زکات مال بدرنمی‌کنند و در راه مصالح جامعه به بذل و بخشش دست نمی‌یازند ) گمان نکنند که این کار برای آنان خوب است و به سود ایشان است ، بلکه این کار برای آنان بد است و به زیان ایشان تمام می‌شود . در روز قیامت همان چیزی که بدان بخل ورزیده‌اند ( و سخت بدان دل بسته‌اند و برابر قانون خدا در راه خدمت به اجتماع به کار نبرده‌اند ، وبال آنان می‌گردد و عذاب آن ) طوق ( سنگین اسارت بر گردن ) ایشان می‌گردد .  ( و این اموال چه در راه خدا و بندگان او انفاق شود یا نشود ، بالاخره از صاحبان آن جدا خواهد شد ) و همه آنچه در آسمانها و زمین است از آن خدا است و سرانجام هم همه را به ارث خواهد برد ،  ( چه : در حقیقت مالک اصلی خدا است ، و این امانت چند روزی پیش ما است ) و خداوند از آنچه می‌کنید آگاه است . ‏” ال عمران/۱۸۰

الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّهَ وَلاَ یُنفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ

“کسانی که طلا و نقره را اندوخته می‌کنند و آن را در راه خدا خرج نمی‌نمایند ، آنان را به عذاب بس بزرگ و بسیار دردناکی مژده بده ” توبه /۳۴

 و رسول الله در این باره می فرمایند :”هرکس صاحب طلا و نقره ای که زکات آنها را ندهد، روز قیامت، آن طلا و نقره برایش به ورق های آتشین، تبدیل شده با آتش جهنم گرم می شوند و بوسیلۀ آنها پشت ، پهلو و پیشانی اش داغ می گردد . و هر گاه، سرد شوند، دوباره داغ می شوند . و این کار، در روزی که به اندازه پنجاه هزار سال (دنیا ) است، تکرار میشود تا اینکه میان بندگان، فیصله گردد و راهش را بسوی بهشت یا جهنم، مشاهده کند ”  صحیح مسلم/۹۸۷

زکات به معنی تزکیه مال است

زکات یکی از ارکان اسلام بوده و ایات متعددی در این باره در قران امده است  و بر کسی که زکات مالش را ندهد عقوبت سختی در پیش دارد

انسان عاقل باید باندیشد که چه بسیار ثروتمندانی که فقیر شده اند و چه بسا فقیرانی که ثروت مند شده اند و همه اینها به خواست خداست
بس با زکات مال هم به مالش برکت میدهد و هم خود را از عذاب جهنم می رهاند و زکات مال هیچ کس را فقیر نکرده است  

مومن باید بداند که هر چیزی که در راه خدا بدهد بیشتر و بهتر از آن را نزد خدا می یابد

این را بدان این مالی که بدان دلخوش هستی ماندگار نیست و شاید فردا نباشد …..

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …