ملت‌های روی زمین و روابط آن‌ها با قدرت:

اگر مفهوم اسلام، امت اسلامی و جهاد در راه خدا این است باید دانست که قدرت نیز امری لازم برای مجموعه امت و افراد آن است تا در امور دینی و دنیایی حیاتی پایدار داشته باشند. و جای تعجب نیست که همه امت‌ها و ملت‌ها در طول تاریخ قدرت را دوست داشته و به وسیله آن خود را برای حفظ جایگاه و گذران زندگی در کرامت و امنیت آماده نموده‌اند.

دوست دارم که در پایان بحث به آن قدرت‌های شرور اشاره کنم که استعمار در طول تاریخ خود از آن بهره جسته است، قدرت‌هایی که استعمارگران به وسیله آن بر ملت‌های مستضعف در شرق و غرب تاخته‌اند و تمام نقاط زمین را برای دستیابی به بازارهایی برای فروش کالاهای خود و زمین‌هایی برای چنگ زدن بر آن و غارت منابع و ثروت‌های طبیعی آن جستجو نموده‌اند و در تلاش برای یافتن کانی‌ها و معادن و دارایی‌های زمین وسیع خدا بوده‌اند تا غذای شکم و پشتوانه صنایع و تجارت آن‌ها باشد بدون اینکه هیچ سودی از آن به مالکان اصلی برسد.

آنان [اکنون نیز] در حالی به جستجوی ثروت‌های زمین می‌پردازند که قلوبشان لبریز از حرص و نفوس آنان سیری ناپذیر است و تانک‌های زرهی پیشاپیش آنان و هواپیماهای آنان از بالا و در فضای آسمان حمایتشان می‌کنند و اطرافشان را هزاران نظامی دوره دیده احاطه کرده‌اند و در صدد قطع روزی مردمی هستند که آرام و سربراه زندگی کریمانه خود را می‌گذرانند. آری، چنین جنگ‌هایی نه در راه خدا بلکه در راه شهوت‌ها و آرزوهای خودپرستانه است. این جنگ‌ها غارت و چپاول ملت‌هایی است که سردرگریبان کار خود دارند و گناهی جز این ندارند که خداوند معادن و گنجهای زمین را به آنان ارزانی داشته است، و دارای ثروت درونی و سبزی و خرمی بیرونی هستند. هدف دیگر این جنگ‌ها دستیابی به بازارهایی برای فروش کالاها و باغ‌ها و سرسبزی‌هایی برای فرزندانشان است که سرزمین خود آن‌ها پذیرایشان نیست. اما تعجب انگیزتر و تأسف‌بارتر اینکه آنان به سرزمین‌هایی نیز که در مسیر اهدافشان قرار دارد هجوم می‌آورند فقط به خاطر اینکه سر راهشان قرار دارد.

اما در این اواخر در نمایش تمدنی و قانونمداری به عهد نامه‌ها و پیمان‌های بین المللی مقید گشته‌اند البته پس از اینکه جای پای خود را در آن سرزمین‌های غارت شده محکم نمودند و خود را به مقصد رسانیدند! و اگر کمترین اختلالی در خاسته‌ها و اهداف آنان ایجاد شود به هیچ قانون بین المللی پایبند نخواهند ماند. آنان در تفسیر و توجیه قوانین و عبارات چنان توانا هستند که هزاران مخرج و هزاران تعبیر برای خود دست و پا می‌کنند تا چه رسد به فنون جنگی و سلاح‌های ویرانگر که به ذهن شیطان هم خطور نمی‌کند، مانند بمب های‌هسته‌ای، هیدروژنی، میکروبی و شیمیایی. با این وجود، افرادی را می‌بینی که قضیه جهاد اسلامی را زیر سؤال می‌برد و در اشکالی بدسرشت و زشت و وحشیگرایانه و خونریزانه آن را تحویل بشریت می‌دهند، در حالی که پیشرفته‌ترین کشور دنیا بود که بمب هسته‌ای را در هیروشیما انداخت. کاش این افراد سخنی راست و درست را برای رضای خدا و در راه او بر زبان می‌راندند. خداوند توفیق رسان و هدایتگر به سوی حق و راه راست است.

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …