مقام فاطمه بیشتر است یا عایشه رضی الله عنهما، کدام افضلتر است؟

فاطمه زهرا رضی الله عنها مقام بالاتری دارند یا عایشه رضی الله عنها؟ کدام یک افضل تر هستند؟

الحمدلله،

ما مامور نیستیم تا دیگران را از نظر فضیلت رتبه و درجه بندی کنیم، پس چرا ما باید این رتبه بندی را انجام دهیم؟ درحالیکه خدا ما را به این کار امر نکرده است و این خداوند متعال است که (بجای ما) در سرای آخرت بنا به میزان ایمان و تقوای انسانها آنها را رتبه بندی می کند و مراتب آنها را در بهشت متفاوت می گرداند، و هرکس که لیاقت بیشتری داشته باشد جایگاه او در بهشت رفیعتر خواهد بود.

و کشف این ترتیب بندی برای ما انسانها در حقیقت پرداختن به چیزهای بی اهمیت است، زیرا فرقی به حال ما ندارد که مثلا فاطمه افضلتر باشد یا عایشه رضی الله عنهما، بلکه ما موظفیم تا هر دوی آنها را دوست داشته باشیم و از اخلاق حسنه ی آنها بیاموزیم و پند بگیریم، و زنان مسلمان آن دو عزیز را الگوی خود در عفت و حجاب و حیاء و اخلاق و دینداری قرار دهند، و اگر احیانا در زندگی روزمره دچار خطاهایی شده اند نباید آن خطاها را مدام ذکر و یادآوری کنیم، زیرا هیچکدام از آنها معصوم نبودند، بلکه بایستی برای آنها دعای رحمت کنیم همانطور که خداوند متعال به ما یاد می دهد که اینگونه در مورد سلف صالح خود عمل کنیم:

« وَالَّذِینَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ»(حش ۱۰)

یعنی: (همچنین) کسانى که بعد از آنها آمدند و مى‏گویند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشى گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینه‏اى نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمى!»

و می فرماید: « تِلْکَ أُمَّهٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَلَکُم مَّا کَسَبْتُمْ وَلاَ تُسْأَلُونَ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ»(بقره ۱۳۴).

یعنی: آنها امتى بودند که درگذشتند. اعمال آنان، مربوط به خودشان بود و اعمال شما نیز مربوط به خود شماست؛ و شما هیچ‏گاه مسئول اعمال آنها نخواهید بود.

پس ما نیز به این فرمایش پروردگار خود لبیک می گوییم و در مورد گذشتگان خود به نیکی یاد می کنیم و برای آنها دعای رحمت می کنیم، و سعی می کنیم تا ما نیز مانند آن بزرگواران تقوای الهی را رعایت کنیم تا ما نیز به جایگاه آنها نزدیک شویم.

خلاصه اینکه: ما انسانها مامور به تعیین جایگاه و رتبه بندی انسانها نیستیم، فقط این را می دانیم که پیامبران الهی از دیگر انسانها افضلتر هستند و در میان پیامبران هم محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم از همه ی آنها بافضیلتر است و سپس پیامبران اولوالعزم دیگر…

و اینکه کدام یک از دو بانوی اسلام یعنی عایشه رضی الله عنه یا فاطمه رضی الله عنه افضلتر هستند، علما هر کدام چیزی را گفته اند که می توانید در فتوای (۵۷۳۶) مشاهده نمایید ولی حقیقت آنست که پرداختن به این مسائل غیر ضروری است.

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلى یوم الدین

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …