معرفی قبیله بنی تیم بن مره (قبیله ابو بکر صدیق رضی الله عنه)

 

نویسنده: مجاهد دین

 

بنی تیم بن مره یکی از قبیله های قریش است و نسبشان چنین است: سعد بن تیم بن مره بن کعب بن لؤی بن غالب بن فهر (قریش) بن مالک بن نضر بن کنانه ، که در مکه مکرمه زندگی می کردند.

از این قبیله بعضی افراد مشهور به جود و کرم و شجاعت بوجود آمد که از جمله آنها می توان عمرو السیال، عبد الله بن جدعان ( ملقب به حاسی الذهب) ، ابو بکر صدیق خلیفه راشد، طلحه بن عبید الله الفیاض ، عبد الله بن ابو بکر صدیق، محمد السجاد بن طلحه بن عبید الله ، عبد الرحمن بن ابو بکر صدیق، محمد بن المنکدر و … را نام برد.

این قبیله در عصر جاهلیت ، تعداد افراد آن زیاد نبود و به نسبت قبیله هایی مانند عبد مناف یا مخزوم یا بنی سهم، تعدادشان اندک بود.

اما اسلام و قرآن است که عزت می دهد و بزرگی می آورد و هرکه عزت را از غیر آن بخواهد خداوند او را ذلیل و خوار می سازد و به همین خاطر خلافت و جانشینی رسول خدا صلی الله علیه وسلم به دست قبیله ای افتاد که از لحاظ تعداد نفرات از دیگر قبایل کمتر بودند، اما می دانستند که سابقه اسلام ابوبکر تیمی و عزتی که اسلام به او داده بود، او را به پر افتخار ترین و بالا مقام ترین شخص بعد از رسول خدا صلی الله علیه وسلم تبدیل کرده  بود.

و رسول خدا صلی الله علیه وسلم، با گرفتن دختر ابوبکر صدیق رضی الله عنه، یعنی ام المومنین عایشه رضی الله عنها، به قبیله بنی تیم احترام و شوکت داد و همسرش عایشه رضی الله عنها را تا قیام قیامت مادر تمام ایمان داران قرار داد و این فضل و احترام و عزت را تنها اسلام است که به افراد می دهد و خداوند هرکه را بخواهد چنین احترام و عزت می دهد.

بنی تیم یکی از قبایلی بود که در حلف مشهور به نام حلف الفضول شرکت داشت و این قبیله با بنی زهره و بنی اسد و حارث بن فهر پیمان داشتند.

و این قبیله در حلف عظیمی شرکت داشته اند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم درباره آن حلف می گوید:

«لقد شَهِدتُ مع عمومَتی حِلفًا فی دارِ عبدِ اللَّهِ بنِ جُدعانَ ما أُحبُّ أن لی بهِ حُمْرَ النَّعَمِ ، ولَو دُعیتُ بهِ فی الإسلامِ لأجَبتُ .» (فقه السیره ص ۷۲ )

اگر در اسلام به آن حلف خوانده شوم آن را اجابت می کنم.

و این حلف بزرگترین حلف و پیمانی است که عرب بسته بود و این حلف در خانه عبد الله بن جدعان، بزرگ بنی تیم بن مره بسته شد.

حلف الفضول به معنای پیمان جوان‌ مردان، اشاره به عهد و  پیمانی دارد که در زمان جاهلیت و تقریبا ۲۰ سال قبل از بعثت، در خانه عبدالله بن جدعان (بزرگ قبیله تیم) اجتماع کردند و سوگند یاد کردند تا از ستم دیدگان و افراد غریبه‌ ای را که وارد شهر می ‌شوند و  مورد ستم زورمندان قرار می گیرند، دفاع کنند، و این نیز فضیلت و جایگاه اخلاقی و جوانمردی بنی تیم را می رساند که چنین پیمان مبارکی در خانه عبد الله بن جدعان بسته شد ورسول خدا صلی الله علیه وسلم درباره آن می گفت که اگر چنین به پیمانی در اسلام دعوت شود من هم با آنها خواهم بود.

قبیله بنی تیم در جاهلیت وظیفه « الأشناق» را بر عهده داشتند، یعنی امور مربوط به دیات و غرامت ها و

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw