مشاهده و رؤیت جن ها

بسیاری از مردم عصر ما و دوران گذشته جن را مشاهده و رؤیت کرده اند . هر چند بسیاری از مردم آنها را دیده و صدای آنها را شنیده اند اما ندانسته اند که آنها جنی بوده اند، گمان کرده اند که آنها «ارواح» هستند یا آنها را مردان غیب یا مردان فضا پنداشته اند .
ارزشمندترین و رائج ترین دلیل در این باره رؤیت خود رسول الله – صلى الله علیه وسلم – است . رسول الله – صلى الله علیه وسلم – جن ها را دیده ، با آنها حرف زده و آنها را تعلیم داده ، قرآن را برای آنان تلاوت کرده است . این بحث در محل خودش خواهد آمد .
 
سگ و الاغ جن ها را می بینند
در حالی که اغلب انسانها جنیان را نمی بینند ، بعضی از موجودات زنده، مانند: سگ و الاغ جن ها را می بینند . در صحیح بخاری و مسلم آمده است که رسول الله – صلى الله علیه وسلم – فرمود :
« إذا سمعتم صیاح الدیکه ، فاسألوا الله من فضله ، فإنها رأت ملکاً ، وإذا سمعتم نهیق الحمار ، فتعوذوا بالله من الشیطان ، فإنه رأى شیطاناً» (۱) .
(هرگاه صدای آواز خروس را شنیدید، فضل و بزرگی خدا را طلب کنید، زیرا خروس وقتی به صدا در می آید که فرشته ای را ببیند و هر گاه صدای الاغ را شنیدید، از شر شیطان به خدا پناه جویید، زیرا صدای الاغ در اثر این است که شیطان را می بیند).
ابو داود از حضرت جابر بن عبدالله روایت می کند که رسول الله – صلى الله علیه وسلم – فرمود:
« إذا سمعتم نباح الکلب ونهیق الحمار ، فتعوذوا بالله ، فإنهن یرون ما لا ترون» (۲) .
(هرگاه صدای سگ و الاغ را شنیدید، به خدا پناه جویید، زیرا آنها موجوداتی را می بینند که از دید شما پنهان هستند).
اینکه حیوان چیزهایی را می بیند که ازدید ما پنهان است، شگفت آور نیست، علماء و دانشمندان ثابت کرده اند که بعضی موجودات زنده توان دیدن چیزهائی را دارند که ما انسانها قادر به دیدن آنها نیستیم . مثلاً : زنبور عسل اشعه فوق بنفش را می بیند و به همین خاطر زنبور عسل از پشت ابرها خورشید را می بیند و جغد نیز در تاریکی شب سیاه موش را مشاهده می کند
__________
(۱) بخاری : ۶/۳۵۰ … … مسلم : ۴/۲۰۹۲
شماره : ۳/۳۳۰ … … شماره: ۲۷۲۹
(۲) ابی داوود :۳/۹۶۱
شماره : ۴۲۵۶

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …