مسلم ابن عقیل کیست؟ با چه کسی و یا کسانی ازدواج کرده است

مسلم ابن عقیل کیست؟ با چه کسی و یا کسانی ازدواج کرده است و در چه مکانی ازدنیا رحلت کرده است ؟ (زیرا اهل تشیع بر این باورند که داماد حضرت علی است و در کربلا شهید شده است و منکر ازدواج حضرت عمر با ام کلثوم می باشند. )

الحمدلله،

مسلم ابن عقیل پسر عمو و داماد حضرت على رضی الله عنه است و با دختر حضرت على بنام رقیه ازدواج کرد که مادرش یکى از کنیزان حضرت على رضی الله عنه بود.

حضرت حسین رضی الله عنه قبل از اینکه بطرف کوفه برود مسلم ابن عقیل را به کوفه فرستاد تا با اهل کوفه گفتگو کند که ببیند آیا در نصرت حسین رضی الله عنه جدى هستند یا نه، و بعد از بررسى وضع کوفه توسط مسلم ابن عقیل که مردمانش حاضر به نصرت حسین رضی الله عنه هستند نامه اى به حضرت حسین نوشت که مسیرش را به طرف کوفه ادامه دهد، ولى چیزى نگذشت که عبدالله ابن زیاد امیر کوفه شد، و بعلت اینکه اهل کوفه را تعذیب کرد، از نصرت حسین رضی الله عنه دست برداشتند، بنابراین مسلم ابن عقیل اشخاصى را بسوى حسین رضی الله عنه فرستاد تا او را از تغییر وضع مردم در کوفه با خبر کند تا به مسیرش بسوى کوفه ادامه ندهد، ولى عبدالله ابن زیاد از این تحرکات با خبر گشت و این اشخاص و همچنین مسلم ابن عقیل را دستگیر کرد و نهایتا در قصرش روز نهم ذی الحجه سال ۶۰ هجرى او را کشت.

بنابراین مسلم ابن عقیل داماد حضرت على از زنان دیگرش غیر از فاطمه رضی الله عنها بود، در حالیکه عمر رضی الله عنه با ام کلثوم دختر حضرت على و فاطمه ازدواج کرد.

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …