متن برنامه هایی برای وحدت امت اسلامی

  • تشکیل هئیت یا انجمنی متشکل از بزرگ‌ترین علمای مسلمان در عالم اسلامی و بررسی جنبه‌ها یا مسائل مختلف ویژه شرعی، و از مهم‌ترین کارهای این انجمن توحید مذاهب فقهی اسلامی در یک مذهب واحد است.

  • این انجمن باید بر اساس طرح و برنامه زیر عمل کند:

الف) احکاماتی را که در بین علماء اسلامی بدون هیچگونه اختلاف مطرح هستند، به عنوان قانون وضع کرده وبنویسند.

ب) در رابطه با مسائلی که در آن‌ها اختلاف تنوعی وجود دارد به تمامی این اقوال تا زمانیکه در شرع ثابت شده باشند، عمل کرده و نسبت به هیچکدام از آن‌ها کوتاهی نمی‌شود.

ج) در رابطه با مسائلی که در بین آن‌ها اختلاف ضدّیتی وجود دارد، به دلیل هر مذهبی در رابطه با این مسائل نگاه می‌شود، بدون تعصب قوی‌ترین آراء و ارجع‌ترین آن‌ها را از جهت دلیل انتخاب کرده و به آن عمل می‌شود.

د) در مسائلی که ترجیح یکی بر دیگری سخت و مشکل است و تمامی دلایل در قوت با هم برابر و مساوی هستند، به هر کدام از این آراء و نظرات عمل شود، جایز است در این حالت مقدّم کردن نظر با رأی که از جهت مصلحت مسلمانان ارجحیت دارد، بهتر است.

ه) هر رأی و نظری که باطل بودن یا ضعیف بودن آن مشخص شود، ترک می‌گردد.

  • این مذهب به عنوان مذهب کتاب و سنت و راه و روش امامان نامیده می‌شود.

موارد ذکر شده خلاصه برنامه ای است که ما مسلمانان را به آن دعوت کرده و بر آن استوار و ثابت قدم می‌کنیم و معتقدیم که این روش، الله – سبحانه و تعالی – و رسول او صلی الله علیه وسلم را راضی و خشنود می‌گرداند، مسلمانان را به خیر و خوشی و برکت می‌رساند، و بحقیقت ما آرزومندیم که تمامی علمای مسلمان، مخلص و شجاع مذهب مذکور را در نهایت اخلاص و انصاف مورد مطالعه قرار داده و نظر خود را به شکل مثبت و سازنده ارائه دهند، امید است که خدواند – سبحانه و تعالی –بدریافت کردن آن واظهار داشتن وانتشارآن را آسان گرداند.حقیقت این کار نزد الله – جل جلاله – مشکل نیست.

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …