مبتدعان و تعطیل صفات‌

برخی از مذاهبی که اکنون وجود دارند، مانند: روافض و امثال آن‌ها از اهل سنت نیستند، چون در مورد صفات خداوند متعال پیرو مذهب معتزله که در گذشته وجود داشته، هستند. معتزله بسیاری از آیات صفات را تاویل می‌کنند که در برخی از صفات اشاعره و ماتریدیه با آن‌ها مخالفت کرده‌اند.

لیکن از طرفی اشعری‌ها و ماتریدی‌ها با معتزلی‌ها در تاویل صفات یکی هستند، که آیه‌ی استوای خداوند بر عرش به عنوان مثال یکی از آن آیات است. در اصل این گمراهی است که در آن واقع شده‌اند، آنان به گمان خود می‌‌‌‌‌‌خواستند از گمراهی فرار کنند آیه: «الرَّحْمَن عَلَى الْعَرْش اِسْتَوَى»: (خداوند رحمان بر عرش قرار گرفت). را به معنای بر عرش مسلط شد، تاویل کردند.

نمی‌‌‌‌‌‌خواهم در این جا این بحث را بیشتر باز کنم. اگر فرصتی باشد دوباره به این بحث بر می‌‌‌‌‌‌گردم، بلکه فقط می‌‌‌‌‌‌خواهم توجه داشته باشید که برخی از گروهایی که در آیات صفات تابع مذهب خلف هستند در تاویل برخی از این آیات و احادیث با معتزلیان هم عقیده هستند و در برخی آیات با آن‌ها اختلاف دارند، از جمله این آیات است که: وقتی معتزله در تفسیر آیه‌ی: «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَهُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ»: (هیچ چیز مانند او نیست و شنوا و بیناست). توقف کردند و همان طور که مشاهده می‌‌‌‌‌‌کنید این آیه از طرفی برای خداوند منزه دانستن و از طرفی اثبات دو صفت شنوایی و بینایی ثابت می گرداند. حال معتزله درباره‌ی این دو صفت چه می‌‌‌‌‌‌گویند؟ آیا همان طور که پروردگار جهانیان می‌‌‌‌‌‌گوید، می‌‌‌‌‌‌گویند شنوا و بیناست؟!

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …