قرآن در سر ارزشمند است نه بر سر

قرآن اگر در سر انسان نفوذ کند مفید است و گرنه قرآن بر سر گذاشتن مطلوب نبوده و ثبوت شرعی ندارد؛ چنانکه در برخی از جوامع اسلامی عروس و داماد را از زیر قرآن رد می‌کنند! عروس و داماد نیز با بوسیدن قرآن از زیر آن -به نیت حصول برکت در زندگی- رد می‌شوند، اما در مواقع دیگر قرآن در حاشیه‌ی زندگی ما قرار داشته و زیاد خریدار ندارد.

جامعه‌ی اسلامی در این ایام از هدف اصلی فاصله گرفته -که آن عدم آگاهی درون سر ما از  کلام الهی است- چنانکه بر اثر آن با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ی روبرو شده است؛ این جاست که ما ارزش قرآن در سر را می‌فهمیم.

قرآن باید نقشه راه زندگی ما باشد، و ما باید فضای قرآنی را در جامعه حاکم کنیم و مردم علی‌الدوام در زندگی خود به عنوان معیار و شاخص از قرآن استفاده کنند.

قرآن باید به باطن انسان نفوذ کند؛ چنانچه اگر آب به ریشه رسید رشد مطلوب میسر می‌شود، اما در هر صورت از ظاهر قرآن هم نباید غفلت ورزید چرا که قرآن کتاب وحی و کلام الهی سراسر نور است. قرآن صفای باطن می‌آورد و قلب را پیراش می‌کند، امروزه دانشمندان علوم تجربی با تحقیق و پژوهش تأثیر کلام بر اجسام  را اثبات کرده‌اند.

میوه دلنشین و طعام جان بخش قرآن برای جسم و روح انسان لازم است و برای تحقق این هدف ابتدا باید فرد را نسبت به درد خود آگاه کرد و بعد او را به سوی درمان سوق داد و این‌جاست که مَثل «هر که دردش بیش درکش بیشتر» متحقق می‌گردد.

 می‌باید در مسیر تربیت جامعه و افراد با فهم و هدایت قرآن حرکت کنیم؛ زیرا که با تقلید صرف فقط به عادت می‌رسیم، البته فهم بیشتر انسان با فهمیدن قرآن میسر می‌گردد چرا که فهم، بهشت انسان و جهل، جهنم اوست، اگر قرآن را با فهم بشناسیم و به شیوع آن پردازیم  قطعا به خلاءهای فکری موجود در جامعه نیز پاسخ خواهیم داد.

قرآن کتاب هستی نما

 پیامبر گرامی اسلام با آوردن این کتاب آسمانی که وی نه کتاب خواند و نه خط نوشت و نه به مکتب رفت و نه تورات آموخت و نه انجیل، از کجا می‌دانست که در عالم ملکوت و لاهوت فرشتگان بی‌شمار الهی  موجوداند که برخی از آنها مقامی برتر و فرماندهی دارند با اذن الهی تدبیر عالم را بر عهده دارند؟ او از کجا با خبر شد که هفت آسمان همچون سقفی محکم بر بالای سرما برافراشته شده‌است؟

براستی رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) در سده هفتم میلادی و هزار سال پیش از عصر نوزایی و کشف شماری از اسرار طبیعت چگونه خبر آورد که کُرات و سیارات و حتی ستاره ها در چرخه و فلکی خاص در گردش‌اند؟ و زمین بسان گهواره‌ای مهربان در عین حرکت ساکنان خود را از اضطراب و تکان‌های بی امان ایمن قرار داده است.

 قرآن از شعور حیوانات و در مرحله‌ای فراتر از درک اجزای هستی سخن به میان آورده که افق‌های آن بر بشر امروز ناشناخته است؛ بدین جهت است که همگان بر تاثیرگذاری بی‌همتای قرآن بر روح و روان بشری اذعان دارند، پرفسور مونت گمری وات اسلام شناس اسکاتلندی در این باره چنین می گوید: «نادراند کتاب هایی که تاثیر و نفوذ ژرف تر و گسترده تری از قرآن بر روح و روان بشری باقی گذاشته باشند.

گفتنی است که مشکل امروزی جامعه‌ای اسلامی ما این است که ما پیشرفت را در عرصه ی توسعه و فن‌آوری می‌بینیم  که این خود مشکل آفرین و  اشتباهی است که ما را به بردگی صنایع و تکنولوژی‌های روز می‌کشاند در صورتی که ما باید بمقداری بسنده کنیم تا به عبادت و بندگی خداوند متعال برسیم و باید هدف محوری ما برده‌گی و عبادت خداوند متعال باشد و بس و آن نیز منوط به بازگشت به قرآن و عمل کردن به آن است.

نویسنده عبدالوحید عمرزهی (با اقتباس و ویرایش از ایکنا)

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …