قبه الصخره جایگزین صهیونیستها براى مسجدالاقصی

صهیونیستها همواره کوشیده اند تا با معرفی قبه الصخره (با گنبد طلایی) به جای مسجدالاقصی توجه مسلمانان از این مسجد که قبله اول آنها بوده را منحرف و زمینه را برای ویران کردن مسجد و ساختن معبد موهوم سلیمان به جای آن فراهم کنند.
حرم شریف محدوده‌ ای است در گوشه شرقی بیت المقدس که مسجد الاقصی و قبه الصخره در آن قرار دارند. آنچه را که امروز مسجدالاقصی می‌خوانند در ناحیه جنوبی حرم قرار دارد. به بقیه حرم نیز صحن مسجدالاقصی گفته می‌شود. مورخان قدیم هم هنگامی که از مسجدالاقصی نام می‌برند، مقصود اکثر آنها تمام حرم است.
مسجدالاقصی برخلاف زمین شهر، زمینی هموار و مسطح دارد. چهار طرف آن را دیوار کشیده‌اند و مقامها، محرابها و قبه‌های بسیاری در آن وجود دارد که بسیاری از آنها منتسب به پیامبران است. ارتفاع حرم نسبت به اطراف آن بیشتر است و گفته می شود این بلندی بر قله کوه “موریا” در شهر قدیمی قدس قرار داشت و سلیمان قله را مسطح کرد.
سنگ بنای اولیه آنچه در وسط حرم قرار دارد و امروزه قبه ‌الصخره نامیده می‌شود در دوره عبدالملک خلیفه اموی ….
حرم شریف شامل مسجدالاقصی، قبه الصخره با گنبد طلایی، صحن‌ها و ساختمانهای پیرامون آن به مساحت ۱۴ هکتار می رسد و ۱۴ دروازه از جمله درهای اسباط، حطه، شرف‌الانبیا، ناظر، نو، قطانین، مطهره، سلسله، مغربیان و دروازه طلایی، اتاق‌های متعدد، ۸ چاه در صحن قبه الصخره و ۱۷ چاه در حیاط مسجد الاقصی و جمعاً ۴ گلدسته از جمله آثار این بخش است.
طول بنای شبستان به ۸۰ متر و عرض آن به ۵۵ متر می‌رسد و اکنون به ۵۳ ستون مرمری و ۴۹ ستون مربع ‌شکل استوار است. درهای مسجد در زمان امویها از طلا و نقره پوشیده شده بود، اما به فرمان ابوجعفر منصور صفحات طلا و نقره را کنده، به دینار تبدیل و به مصرف مسجد رساندند. در اوائل قرن پانزدهم برخی از قسمتهای مسجد مورد مرمت قرار گرفت و گنبد و ابواب شمالی آن ساخته شد.

گفته می شود که مسجدالاقصی از روزهای آغازین زمین و از زمان خلقت آدم بنا شده است و قدمتی بسیار طولانی دارد.
صهیونیستها از همان آغاز این افسانه را ترویج کردند که مسجد بر روی معبد قدیمی یهودی موسوم به ” هیکل سلیمان” ساخته شده است و از این رو گروهی از صهیونیستهای افراطی اعلام کردند که برای بازسازی هیکل سلیمان باید مسجدالاقصی ویران شود. از این رو طی ۴۰ سال که از اشغال قدس می گذرد تلاشهایی مبنی بر تخریب مسجدالاقصی و نصب هیکل موهوم در حال انجام است.
باستان شناسان با وجود حفاریهای فراوان هنوز نشانه ای از وجود هیکل در بخش زیرین مسجدالاقصی به دست نیاورده اند.
به تازگی صهیونیستها متوجه دیوار غربی مسجد شدند که مسلمانان به آن دیوار “البراق” می گویند و معتقدند که معراج پیامبر از این دیوار صورت گرفته است، اما یهودیان به آن دیوار” ندبه” می گویند و معتقدند که این دیوار بخشی از معبد قدیمی است و در کنار آن به خواندن دعا و عبادت می پردازند و حاجات خود را به شکل دعای مکتوب در لابه لای سنگهای دیوار قرار می دهند.
نوشته : سمیه تاج الدین

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …