قبل از توبه، بعد از توبه

سوال:
شخصی مرتکب گناهی شد اما بعد از آن توبه کرد و این گناه مربوط به دوران نامزدی اش بود.
حال اگر پس از توبه با نامزدش ازدواج کند آیا خداوند در این ازدواج برکت خواهد انداخت؟ یا اینکه به اندازه گناه خود مؤاخذه خواهد شد؟

پاسخ (شیخ عبدالرحمن السحیم)
بی شک کسی که از گناه توبه کند مانند کسی است که اصلا گناه نکرده است. بلکه حتی ممکن است انسان بعد از گناه (با توبه) بهتر از قبل از گناه باشد.
همانطور که برای پدرمان آدم علیه السلام رخ داد.
ابن قیم رحمه الله می گوید: “تا چه انداز ه تفاوت است بین حال آدم علیه السلام قبل از گناه و توبه که خداوند به او فرمود: {برای توست که در آن [بهشت] گرسنه نشوی و عریان نشوی – و تو در آن تشنه نخواهی شد و [گرمای] آفتاب را نبینی} (طه/۱۱۹-۱۱۸)
و حال او بعد از توبه {پس از آن پروردگار ش او را باز برگزیده نمود و توبه اش را پذیرفت و او را هدایت کرد} (طه/۱۲۲)
حال اول آدم حالت خوردن و نوشیدن و لذت بردن بود، اما حالت دوم حالت برگزیدگی و هدایت است. و چه تفاوت است بین این دو منزلت.” پایان کلام ابن قیم
و از برخی از سلف نقل شده که داود علیه السلام پس از توبه بهتر از قبل آن بود.
و هرکس توبه کند و [صادقانه] برگردد و در باقیمانده عمرش نیکی پیشه کند در بقیه زندگی و کارهایش برکت حاصل خواهد شد و هر کس توبه کند برای گناهی که قبل از توبه انجام داده است مؤاخذه نخواهد شد. و این از فضل گسترده الله سبحانه و تعالی است.
بلکه حتی بزرگواری و کرم خداوند تا آنجاست که گناهان را [با توبه صادقانه] تبدیل به نیکی ها می کند:
الله سبحانه و تعالی پس از نام بردن گناهان بزرگ در سوره فرقان می فرماید:{مگر آنکه توبه گند و ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد پس خداوند بدی های آنان را به نیکی ها مبدل می سازد و الله غفور و رحیم است} (فرقان/۷۰)
———————————–

شیخ عبدالرحمن السحیم

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …