فضایل اهل بیت در سنّت(۳)

حدیث درود ابراهیمی:

۳- امام احمد در مسند (۵/۳۷۴) خود از مردی از اصحاب پیامبر  صلی الله علیه و سلم روایت می‌کند که می‌گفت: «اللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ وَعَلَى أَزْوَاجِهِ وَذُرِّیَّتِهِ کَمَا صَلَّیْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ وَبَارِکْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ وَعَلَى أَزْوَاجِهِ وَذُرِّیَّتِهِ کَمَا بَارَکْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ».

«بار خدایا بر محمد و اهل بیتش و همسران و فرزندانش درود و رحمت بفرست، چنان که به ال ابراهیم درود و رحمت بفرست، بی‌گمان تو ستودۀ بزرگواری. و بر محمد و اهل بیتش و همسران و فرزندانش خیر و برکت بفرست چنان که به ال ابراهیم برکت داده‌ای بی‌گمان تو ستودۀ بزرگواری». ابن القیّم رحمه الله می‌گوید: «همسران و فرزندان و اهل را یکجا بیان کرد، و برای آن همه را به صراحت ذکر نمود تا بیان دارد که همه از اهل بیت پیامبر هستند و از اهل بیت بیرون نیستند، بلکه سزاوارترین فرد به شامل ‌شدن در زمرۀ اهل بیت می‌باشند، و این از نوع عطف خاص بر عام و برعکس است، تا اینگونه به شرافت و جایگاه آنان گوشزد نماید، و این‌ها به صورت ویژه بیان شده‌اند چون سزاوارترین فرد به شامل‌ شدن در اهل بیت می‌باشند»[۱].[۲].

این بخشی از آیات و احادیث و روایات در مورد فضائل اهل بیت علیه السلام بود، و در بحث حقوق اهل بیت بیشتر از این ارائه خواهد شد[۳].

خواننده عزیز شما می‌توانید به فهرست بخاری و مسلم و دیگر منابع اهل سنت نگاه کنی تا احادیثی که اهل سنت در کتاب‌هایشان در مورد فضیلت اهل بیت روایت کرده‌اند را ببینی، احادیثی که بعضی به صورت عام و کلّی اهل بیت را ستوده‌اند و در بعضی، از افراد اسم برده شده است.

 

[۱]– جلاء الأفها:، ص ۳۳۸٫

[۲]– اما آنچه از اصحاب در مورد اهل بیت ذکر شده بیشتر از آن است که بتوان آن را برشمرد، ولی عاقلان را اشاره‌ای کافی است، از جمله آنچه از اصحاب در حق اهل بیت آمده و توان به موارد ذیل اشاره کرد:

     ابوبکر صدیق رضی الله عنه گفت: «در مورد رفتار با اهل بیت محمد را مدنظر داشته باشید» [بخاری: ۲/۳۰۲] و به علیس گفت: «سوگند به خدا که رعایت خویشاوندان پیامبر برایم از رعایت خویشاوندان خودم پسندیده‌تر است» [بخاری: ۲/۳۰۱، مسلم: ۳/۱۳۸۰].

      و عمر به عباس رضی الله عنهما گفت: سوگند به خدا که مسلمان‌ شدن تو برایم از مسلمان ‌شدن پدرم خطاب اگر اسلام می‌آورد پسندیده‌تر بود؛ زیرا که اسلام ‌آوردن تو برای پیامبر خدا از اسلام‌آوردن خطاب پسندیده‌تر بود» [تفسیر ابن کثیر: ۶/۱۹۹].

      و از شعبی روایت شده که گفت: «زید بن ثابت سوار شد و ابن عباس رکاب او را گرفت، زید گفت: چنین مکن ای پسر عموی پیامبر  صلی الله علیه و سلم، او گفت: ما فرمان یافته‌ایم که با علمای خود اینگونه رفتار کنیم، زید گفت: دست‌های تو کجا هستند؟

     او دست‌هایش را بیرون آورد و زید دست‌هایش را بوسید و گفت: ما امر شده‌ایم تا با اهل بیت پیامبر خود اینگونه رفتار کنیم» [البدایه والنهایه: ۸/۳۰۱]. مترجم.

[۳]– و برای آن که بحث طولانی نشود آنچه از علما و ائمه اهل سنت نقل شده که اهل بیت را ستوده‌اند ذکر نکردیم و اگر همه گفته‌های آنان در = = این مورد جمع‌آوری شود چند جلد کتاب درست خواهد شد به عنوان مثال فقط در کتاب سیر اعلام النبلاء نگاه کنید: ۳/۲۴۵ – ۲۷۹، ۲۸۰-۳۲۱) (۴/۳۸۶ – ۴۰۱، ۴۰۱/۴۰۹) (۶/۲۵۵ – ۲۷۰) ۶/۲۷۰ – ۲۷۴) (۹/۳۸۷-۳۹۳) ۱۳/۱۱۹-۱۲۲). مترجم.

مقاله پیشنهادی

از سوی به سوی شدن در خواب شب

عَنْ عُبَادَهَ بْنِ الصَّامِتِ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلمقَالَ: «مَنْ تَعَارَّ …