فرود آمدن عیسی علیه السلام بر زمین

خداوند متعال می‌فرماید:

﴿وَإِن مِّنۡ أَهۡلِ ٱلۡکِتَٰبِ إِلَّا لَیُؤۡمِنَنَّ بِهِۦ قَبۡلَ مَوۡتِهِۦۖ وَیَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَهِ یَکُونُ عَلَیۡهِمۡ شَهِیدٗا١۵٩﴾ [النساء: ۱۵۸].

«هر یک از اهل کتاب (اعم از یهودی و مسیحی) قبل از مرگ خود (و زمانی که در آستانه‌ی مرگ قرار می‌گیرند و فرشته‌ی مرگ را مشاهده می‌کنند و زمان تکلیف به سر آمده و ایمان پذیرفته نمی‌شود) به عیسی ایمان می‌آورد و در روز قیامت گواه بر آنان خواهد بود».

برخی از مفسران بر این باورند که ضمیر ﴿قَبۡلَ مَوۡتِهِ﴾ به عیسی بر می‌گردد، یعنی حضرت عیسی قبل از اینکه بمیرد از آسمان به زمین می‌آید و تمام کسانی که اهل کتابند و در آن زمان وجود دارند به او ایمان می‌آورند. چون روایت شده است که حضرت عیسی علیه السلام در آخر زمان به زمین فرود می‌آید و تمام اهل کتاب به او ایمان می‌آورند و یک امت را به نام «امت اسلامی» تشکیل می‌دهند و در همان زمان خداوند دجال را هم نابود می‌کند[۱].

احادیث صحیحی هم درمورد نزول حضرت عیسی علیه السلام از آسمان به زمین وارد شده‌اند، ازجمله حدیثی که بخاری روایت کرده است: پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است: «وَالَّذِى نَفْسِى بِیَدِهِ ، لَیُوشِکَنَّ أَنْ یَنْزِلَ فِیکُمُ ابْنُ مَرْیَمَ حَکَمًا عَدْلاً، فَیَکْسِرَ الصَّلِیبَ، وَیَقْتُلَ الْخِنْزِیرَ ، وَیَضَعَ الْجِزْیَهَ»[۲].

«قسم به کسی که جان من در دست اوست نزدیک است که (عیسی) پسر مریم درمیان شما فرود آید و به عنوان داوری عادل و دادگر در میان شما به داوری بپردازد و صلیب‌ها را بشکند و خوک‌ها را بکشد و جزیه را بردارد».

[۱]– تفسیر ابن کثیر: ج ۱، ص ۵۷۶٫ تفسیر زمخشری: ج ۱، ص ۵۸۹٫

[۲]– تفسیر ابن کثیر: ج ۱، ص ۵۷۸٫

مقاله پیشنهادی

نزول عیسی بن مریم علیهما السلام

بعد از خارج شدن دجال و به فساد پرداختن در زمین، الله، عیسی بن مریم …