فتنه ی تکفیر ۱

نظر ناصرالدین آلبانی رحمه الله درباره­ی مسئله­ی تکفیر

در مجله­ی سلفیه، در اولین شماره سال: ۱۴۱۵هـ.ق از استاد محمد ناصرالدین البانی رحمه الله درباره­ی فتنه­ی تکفیر سؤال شد و ایشان نیز به تفصیل پاسخ دادند که در زیر به طرح سؤال و جواب یاد شده از آن مجله و نیز ترجمه­ی آن اقدام می­کنیم:

سؤال: جناب استاد بر شما پوشیده نیست که در صفوف مبارزات مردم افغانستان در هنگام جهاد، دسته­ها و گروه­های گمراه زیادی نفوذ کردند و با کمال تأسف آنچه در توان داشتند در انتشار افکارشان که خارج از منهج سلف صالح بود در بین جوانان ما که در آن­جا مشغول جهاد بودند، کوشیدند؛ که از جمله­ی آن افکار، تکفیر حاکمان و به ادعای آن­ها، زنده کردن سنت ترک شده­ی ترور می­باشد و اکنون بعد از بازگشت جوانان سلفی به کشورهای­شان چون تحت تأثیر آن افکار واقع شده­اند، شروع به انتشار این آراء و شبهات در بین جوانان در جوامع خویش نموده­اند و مطلع شده­ایم بین جناب عالی و یکی از برادران، مناقشه­ای طولانی در مسأله­ی تکفیر روی داده است، چون نوار ضبط شده آن محاوره و گفتگو واضح ضبط نشده است لذا از جناب­عالی می­خواهیم که این مسئله را توضیح دهید و از خداوند متعال می­خواهیم که بهترین پاداش­ها را به شما عنایت فرماید.

قبل از آن­که جواب استاد را در مورد مسئله­ی یاد شده، بیان داریم به بیان بعضی از عبارات مهم موجود در آن می­پردازیم:

  1. تکفیر، فتنه­ای قدیمی است و گروه­هایی در قدیم و جدید، پایه­های فکری خویش را بر آن اساس نهاده­اند.
  2. مسلمان دو چیز را باید با هم جمع نماید: اولی: اخلاص برای الله تعالی و دیگری: تبعیت نیکوست.
  3. علامت فرقه­ی ناجیه این است که بر راه و روش رسول الله صلی الله علیه و سلم و اصحابش باشند.
  4. اکثر احزاب جهادی آیه­ی حکم به غیر ما انزل الله را به شیوه­ی خوارج تفسیر می­کنند.
  5. تکفیر گناه­کار به سبب ارتکاب معصیت و گناه، جایز نیست.
  6. خوارج به سبب مخالفت با اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم هلاک شدند.
  7. تصفیه و تربیت، دعوت به تجدید نگرش علمی و قانون­مند، انتشار معارف صاف و خالص در بین مردم و بناکردن جامعه­ی اسلامی بر آن مبناست.
  8. اکثر افراد جماعات اسلامی در مدت یک قرن علی­رغم فعالیت­های وسیع و گرفتاری­های متعدد نتوانسته­اند حتی برای خود نیز مفید باشند؛ تا جایی که به طور مداوم عقاید و اعمال خلاف قرآن و سنت را از آن­ها مشاهده می­کنیم.[۱]

جناب ابن باز رحمه الله ناصرالدین البانی را تأیید می­نماید:

نظر شیخ عبدالعزیز بن باز در مورد نظرات البانی

جناب شیخ عبدالعزیز بن باز رحمه الله به دنبال انتشار نظرات محمدناصرالدین البانی درباره­ی قضیه تکفیر در مجله­ی الدعوه السعودیه شماره: ۱۵۱۱ جمادی الاولی ۱۴۱۶هـ نکاتی را به شرح زیر در تأیید آن ایراد نموده است.

الحمد لله والصلاه والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومن اهتدى بهداه أما بعد:

[۱]– جناب جمیل زینو تنها خلاصه بحث البانی را در اینجا ذکر کرده است. مترجم.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …