غیبت کردن ممنوع (۱)

یکی از رذائل اخلاقی و پدیده های شوم اجتماعی که متاسفانه برخی از ما و افراد جامعه به آن مبتلا هستیم، «غیبت کردن» است. غیبت کردن آثار و پیامدهای بدی در جامعه دارد که مهمترین آنها این است که باعث از بین رفتن روابط دوستی و محبت بین اشخاص می شود و سبب به وجود آمدن نفرت، کینه، دشمنی و… می شود. به همین جهت تصمیم گرفتم پیرامون این عادت زشت مطالبی بنویسم به امید آن که مفید واقع گردد.

معنای غیبت

غیبت در لغت یعنی: حضور نداشتن شخص در یک مکانی مشخص و در اصطلاح شرع یعنی: گفتن بدی‌های شخصی که در آن جمع حضور ندارد؛ به عبارتی دیگر: پشت سر کسی بدگویی کردن یا پشت سر کسی به بدی حرف زدن را غیبت می گویند.

تذکر: غیبت زمانی غیبت است که:

آن فرد از آنچه که پشت سرش گفته شده ناراحت شود.

آنچه که در مورد آن شخص گفته شده راست باشد.

اما اگر آنچه که پشت سر آن شخص گفته شده راست نباشد، این عمل غیبت نیست بلکه بهتان یا تهمت محسوب می شود.

چنانچه رسول مکرم اسلام صلى الله علیه وسلم در حدیثی غیبت را این چنین معنا کرده و فرمودند: «أَتَدْرُونَ مَا الْغِیبَهُ»؟ قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ: «ذِکْرُکَ أَخَاکَ بِمَا یَکْرَهُ»: «آیا می دانید که غیبت چیست؟ اصحاب گفتند: الله و رسول او می دانند. آن حضرت صلى الله علیه وسلم فرمود: غیبت یعنی اینکه صفاتی از برادر خویش را در غیاب او بازگو کنی که ذکر آن برای او ناخوشایند باشد.
«قِیلَ: أَفَرَأَیْتَ إِنْ کَانَ فِی أَخِی مَا أَقُولُ؟ قَالَ: «إِنْ کَانَ فِیهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ، وَإِنْ لَمْ یَکُنْ فِیهِ مَا تَقُولُ فَقَدْ بَهَتَّهُ»: از رسول الله سؤال شد: اگر آنچه پشت سر برادرمان بازگو می کنیم واقعاً در وی وجود داشته باشد باز هم مرتکب غیبت شده ایم؟ فرمود: اگر آنچه می گویی در او وجود داشته باشد، غیبت کرده ای اما چنانچه آن صفات و سخنان در او وجود نداشته باشد، به او تهمت و بهتان زده ای».

دین مقدس اسلام ما را از این کار زشت نهی کرده است تا جایی که خداوند متعال غیب کردن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه کرده است در آنجا که می فرماید:

{وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضاً أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ} (حجرات/۱۲): «و یکی از شما غیبت کسی دیگر را نکند؛ آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ قطعنا همه شما از مرده خواری بدتان می آید».

خداوند متعال برای این که به شدت و با تأکید از غیبت منع کند و آن را یک عمل بسیار زشت و نادرست معرفی کند، غیبت کردن را به خوردن گوشت انسان مرده تشبیه کرده است. برهمین اساس غیبت کردن جز گناهان کبیره محسوب می شود.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …