غسل روز جمعه چه حکمی دارد؟

سنت این است که در روز جمعه به هنگام آمادگی برای نماز جمعه غسل کرده شود، افضل این است هنگامی که شخص می خواهد به مسجد برود غسل کند؛ زیرا رسول الله صَلَّی اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده است:
[ إِذَا رَاحَ أَحَدُکُمْ إِلَی الْجُمُعَهِ فَلْیَغْتَسِلْ ].
(هرگاه یکی  از شما به نماز جمعه برود باید غسل کند ).

بخاری (۸۸۲)  متن حدیث از بخاری است. ومسلم (۸۴۰).

اگر کسی در ابتدای روز جمعه غسل کند جائز است، زیرا غسل روز جمعه سنت مؤکده می باشد. البته برخی از علما قائل به وجوب آن هستند. بنابراین شایسته است که در روز جمعه بر غسل نماز جمعه محافظت شود. بهتر این است  که به هنگام رفتن به سوی نماز غسل انجام شود. چون این کار برای نظافت و زدودن بدبویی، بهتر است. استفاده از بوهای خوش و پوشیدن لباس خوب نیز باید در دستور کار باشد. کسی که به سوی نماز جمعه می رود مناسب است که با خشوع و فروتنی راه برود  و گامهای کوتاه بر دارد چون با هرگامی گناهی از گناهانش کم می شود و درجه ای به درجاتش افزوده می شود. وقتی به مسجد می رسد، اول پای راست را داخل کند و بر پیامبر صَلَّی اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ درود فرستاده و پس از بسم الله، این دعا را بخواند:
[أعوذ بالله العظیم و بوجهه الکریم و سلطانه القدیم من الشیطان الرجیم، اللهم افتحلیأبوابرحمتک].

سپس آنچه الله تعالی برای او مقدر کرده نماز نفل بخواند و بین دو نفر فاصله ایجاد نکند و آنگاه منتظر بنشیند و بعد قرآن تلاوت نماید، یا به ذکر و استغفار مشغول شود تا این که امام می آید و بالای منبر می رود. در این لحظه باید سکوت کند و به صحبت های امام گوش دهد و سپس همراه با امام، نماز جمعه را ادا کند. اگر کسی چنین کند قطعاً خیر بزرگی را کسب کرده است.

در حدیث صحیح به نقل از پیامبر صَلَّی اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ آمده است:
[مَنْ اغْتَسَلَ ثُمَّ أَتَی الْجُمُعَهَ فَصَلَّی مَا قُدِّرَ لَهُ، ثُمَّ أَنْصَتَ حَتَّی یَفْرُغَ مِنْ خُطْبَتِهِ ثُمَّ یُصَلِّی مَعَهُ، غُفِرَ لَهُ مَا بَیْنَهُ وَبَیْنَ الْجُمُعَهِ الْأُخْرَی وَفَضْلُ ثَلَاثَهِ أَیَّامٍ].

مسلم(۸۵۷).

« هر کسی که روز جمعه غسل کند، سپس به نماز جمه برود و به آنچه برای او مقدر شده نماز نفل بخواند. آنگاه تا فارغ شدن امام از خطبه ساکت شود و سپس با او نماز بخواند گناهان بین این جمعه و جمعه ی دیگرش و سه روز اضافه بخشوده می شود.]

این بدان خاطر است که هر نیکی ده برابر اجر وثواب دارد.

(شیخ ابن باز مجموعه فتاوا و مقالات متنوع (۱۲/۴۰۴).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …