عوامل برجستگی شخصیت ابوبکر رضی الله عنه در جامعه جاهلی قبل از اسلام (۳)

ابوبکر رضی الله عنه، پیش‌از اسلام نیز شراب ننوشید
ابوکر رضی الله عنه، در دوره‌ی جاهلیت پیش‌ از اسلام، پاکدامن‌ترین مردم بود. پرهیز ابوبکر رضی الله عنه از شهوات و پستی‌ها به حدی بود که پیش‌از اسلام نیز، شراب را بر خود حرام کرده‌ بود.

عایشه‌رضی‌الله‌عنها می‌گوید: «ابوبکر رضی الله عنه، شراب را خود حرام کرده بود؛ او، نه در دوره‌ی جاهلیت و نه در زمان ظهور اسلام، شراب ننوشید.

دلیل‌این‌که، ابوبکر رضی الله عنه شراب را بر خود حرام کرد، این است که یک بار مرد مستی را دید که دستش را در کثافت فرو می‌بُرد و به دهانش نزدیک می‌کرد، آن را می‌بویید و باز می‌گرداند؛ ابوبکر رضی الله عنه با دیدن آن صحنه، گفت: او نمی‌داند که چه می‌کند؟ و بدین ترتیب شراب را بر خود حرام نمود.»

در روایت دیگری از عایشه‌ رضی‌ الله‌ عنها آمده‌است: ابوبکر و عثمان رضی‌الله‌عنهما، در دوره‌ی جاهلیت شراب‌نوشی را بر خود حرام کرده بودند. شخصی از ابوبکر رضی الله عنه پرسید: «آیا پیش‌از اسلام، شراب نوشیده‌ای؟» فرمود: «پناه بر خدا» شخص گفت: چرا؟ ابوبکر رضی الله عنه فرمود: «من همواره به فکر حفظ آبرو و حیثیت خود بوده‌ام؛ چراکه هر کس، شراب بنوشد، آبرو و حیثیتش را در معرض نابودی قرار می‌دهد».

این گفتگو، به گوش رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم رسید؛ آن حضرت صلی الله علیه وسلم دوبار فرمود: «ابوبکر راست گفته است».

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …