عوامل برجستگی شخصیت ابوبکر رضی الله عنه در جامعه جاهلی قبل از اسلام (۲)

تجارت و بازرگانی
ابوبکر رضی الله عنه، پیش از ظهور اسلام تاجر بود؛ وی، به قصد تجارت به بصری در سرزمین شام و سرزمین‌های دیگری سفر کرده‌است. سرمایه‌ی تجاری او، چهل هزار درهم بود؛ او، چنان سخاوتمندانه از ثروتش بذل و بخشش می‌کرد که در دوره‌‌ی جاهلیت نیز به سخاوت و بخشندگی معروف و مشهور شده بود.

عزت و احترام ابوبکر در نزد دیگران
ابن‌اسحاق در سیرتش چنین نگاشته که خویشاوندان ابوبکر رضی الله عنه، دوستش داشتند و همواره به فضیلت و جایگاه والای او و هم‌چنین اخلاق سترگش اعتراف می‌کردند. هنگامی که ابوبکر رضی الله عنه به قصد هجرت، از مکه بیرون شد، با شخصی به نام ابن‌دغنه ملاقات کرد؛ او، که ابوبکر رضی الله عنه را می‌شناخت، چنین گفت: «تو، به خوبی پیوند خویشاوندی را بر قرار می داری و در سختی‌های ناگوار، دیگران را یاری می‌ر‌سانی؛ به آسیب‌دیدگان و بلازده‌ها کمک می‌کنی و همواره، کارهای نیک و شایسته انجام می‌دهی».
ابن‌حجر رحمه الله پیرامون گفته‌های ابن‌دغنه درباره‌ی ابوبکر رضی الله عنه، چنین می‌گوید: «این از مناقب، فضایل و افتخارات ابوبکر رضی الله عنه می‌باشد که ابن‌دغنه، سردار قبیله‌ی قاره، ابوبکر رضی الله عنه را به همان ویژگی‌هایی توصیف کرده که خدیجه‌ی کبری رضی‌الله‌عنها، درباره‌ی رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم به هنگام بعثت آن حضرت، گفته‌ است؛ سخنان ابن‌دغنه درباره‌ی ابوبکر رضی الله عنه و گقته‌های خدیجه ‌رضی‌الله‌عنها درباره‌ی رسول‌خداصلی الله علیه وسلم، بی‌آن‌که با هماهنگی و یا هم‌دستی قبلی باشد، هم‌سان و یک‌نواخت شد. همین، بیان‌گر نهایت آراستگی و فضیلت ابوبکر می‌باشد؛ چراکه ویژگی‌های رسول‌اکرم صلی الله علیه وسلم، همیشه برترین و کامل‌ترین صفات بوده‌است.

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …