علائم ظهور قیامت (۲)

در ادامه تفسیر حدیث که به دومورد از علایم قیامت اشاره شد سعی داریم تا در این بخش مقاله بقیه علائم را نیز باز کنیم ﻣﺮدم زﮐﺎت را ﺑﺎ ﻣﯿﻞ ﻗﻠﺒﯽ ﭘﺮداﺧﺖ ﻧﻤ ﯽﮐﻨﻨﺪ.

توضیح:

زﮐﺎت ﻣﺎل و ﻃﻼ و… ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻣﯿﻞ ﻗﻠﺒﯽ و ﻃﯿﺐ ﺧﺎﻃﺮ ﭘﺮداﺧﺖ ﮔﺮدد؛ زﯾﺮا زﮐﺎت، ﻣﺎل را ﭘﺎک ﻣﯽﮐﻨﺪ و اﻧﺴﺎن را ﺑﻪ ﺧﺪا ﻧﺰدﯾﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی زﯾﺎن و ﻣﺎﻟﯿﺎت ﻧﯿﺴﺖ. اﻣﺎ در آﺧﺮاﻟﺰﻣﺎن ﺑﺨﻞ و آز رواج ﻣ ﯽﯾﺎﺑﺪ و ﺑﺮﺧﯽ از ﺛﺮوﺗﻤﻨﺪان ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﭘﺮداﺧﺖ زﮐﺎت، اﺣﺴﺎس ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﻮﻋﯽ ﺑﺎج اﺳﺖ و از روی ﺑﯽ ﻣﯿﻠﯽ و اﮐﺮاه آن را ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. از اﯾﻦ رو ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﻧﯿﺖ درﺳﺖ ﺑﻪ آﻧﺎن ﭘﺎداش ﻧﻤﯽرﺳﺪ.

ﻓﺮاﮔﯿﺮی ﻋﻠﻢ ﺑﺮای ﻏﯿﺮ ﺧﺪا

توضیح:ﺑﻪ واﻗﻊ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻓﺮاﮔﯿﺮی ﻋﻠﻮم دﯾﻨﯽ و ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﻧﺸﺮ آن ﺧﺪا را ﻋﺒﺎدت ﻣﯽﮐﻨﺪ. آنﺣﻀﺮت ﻓﺮﻣﻮد:(إن اﷲ وﻣﻼﺋﮑﺘﻪ وأﻫﻞ اﻟﺴﻤﻮات واﻻرض ﺣﺘﻰ اﻟﻨﻤﻠﮥ ﻓﯽ ﺟﺤﺮﻫﺎ، وﺣﺘﻰ اﻟﺤﻮت ﻟﯿﺼﻠﻮن ﻋﻠﻰ ﻣﻌﻠﻢ اﻟﻨﺎس اﻟﺨﯿﺮ). ( ﺧﺪاوﻧﺪ و ﻓﺮﺷﺘﮕﺎن و اﻫﻞ آﺳﻤﺎن و زﻣﯿﻦ، ﺣﺘﯽ ﻣﻮرﭼﻪ در ﺳﻮراﺧﺶ و ﻣﺎﻫﯽ در درﯾﺎ ﺑﺮای ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮدم ﺧﯿﺮ ﻣﯽآﻣﻮزد، درود ﻣﯽ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪ) سنن ترمذی شماره ۲۶۸۵٫
درآﺧﺮاﻟﺰﻣﺎن اﻓﺮادی ﻋﻠﻮم ﻗﺮآن و ﺣﺪﯾﺚ و ﻓﻘﻪ را ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮﺗﻈﺎﻫﺮ و ﺷﻬﺮت و… ﻓﺮا ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ، ﻧﻪ ﺑﺮای رﺿﺎی ﺧﺪا
اﻃﺎﻋﺖ ﺷﻮﻫﺮ از زن و ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﻣﺎدر
توضیح:ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻗﯿﺎﻣﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮزﻧﺪ از ﻣﺎدر ناﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﻫﻤﺴﺮ، ﻣﺤﺒﻮب و ﻣﻘﺮب او ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد و در ﺑﺴﯿﺎری اوﻗﺎت در راﺳﺘﺎی ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ و ﺑﯽ ﻣﻬﺮی ﻣﺎدر ﯾﺎ ﭘﺪر، از زن اﻃﺎﻋﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ. اﻣﺮوز اﯾﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﮐﺎﻣﻼ آﺷﮑﺎر ﺷﺪه اﺳﺖ. دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ در ﺑﺴﯿﺎری اوﻗﺎت ﻣﺎدر در ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﻓﺮزﻧﺪان ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻢ ﺑﻪ دﯾﺪار او ﻣﯽ روﻧﺪ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ زن و ﻓﺮزﻧﺪان در راﺣﺘﯽ و آﺳﺎﯾﺶ و ﺗﻔﺮﯾﺢ و ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ. اﮔﺮ ﭘﺪر ﯾﺎ ﻣﺎدر ﺑﺎ ﻓﺮزﻧﺪان او زﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺗﻮﺟﻪ و اﻫﺘﻤﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﯾﮕﺮان ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﻪ آ نﻫﺎ ﻧﻤﯽﺷﻮد.

ﻧﺰدﯾﮏ ﮐﺮدن دوﺳﺘﺎن و دورﮐﺮدن ﭘﺪر
توضیح :اﯾﻦ ﻧﯿﺰ از ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻗﯿﺎﻣﺖ اﺳﺖ. از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﭘﺪر اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﺴﺎن ﭘﺪر ﺧﻮد را رﻫﺎ ﮐﻨﺪ و ﻧﺸﺴﺖ و ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ و اﻧﺲ و اﻟﻔﺘﺶ ﺑﺎ دوﺳﺘﺎن و رﻓﯿﻘﺎن ﺑﺎﺷﺪ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺟﻮاﻧﺎن ﮐﻪ از ﻫﻤﻨﺸﯿﻨﯽ و اﻟﻔﺖ ﺑﺎ رﻓﯿﻘﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻬﺮه ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺎ از ﻫﻤﻨﯿﺸﻨﯽ ﺑﺎ ﭘﺪر ، ﺑﻪ وﯾﮋه زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﺪر ﭘﯿﺮ و ﮐﻬﻦﺳﺎل و ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺮ ﺣﺮف و اﻧﺘﻘﺎدﮔﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ وﺟﻮد اﯾﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺴﺮ ﺣﻖ ﭘﺪر را ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ. ﻗﺮآن ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: (وﺑِﺎﻟﻮاﻟﺪﯾﻦِ إﺣﺴﺎﻧًﺎ »ﺑﺎ ﭘﺪر و ﻣﺎدر ﺑﺎ ﻧﯿﮑﯽ رﻓﺘﺎر ﮐﻨﯿﺪ)

ﺑﺎ ﺻﺪای ﺑﻠﻨﺪ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮدن در ﻣﺴﺎﺟﺪ
توضیح:🏻ﺑﺎﯾﺪ در ﻣﺴﺎﺟﺪ وﻗﺎر و اﺣﺘﺮام و ﺧﺎﻣﻮﺷﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺎﺷﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻗﯿﺎﻣﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮدم در ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺑﺎ ﺻﺪای ﺑﻠﻨﺪ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ ﺟﺪال و ﺧﺼﻮﻣﺖ ﻣﯽﭘﺮدازند.

رﻫﺒﺮی ﻓﺎﺳﻘﺎن ﺑﺮ ﻗﺒﺎﯾﻞ
توضیح:ﻗﺎﻧﻮن اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻓﺮادی ﮐﻪ از ﻋﻠﻢ، ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ و دراﯾﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ، ﺑﺎﯾﺪ وﻻﯾﺖ و رﻫﺒﺮی ﻣﺮدم را ﺑﻪ دﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ، اﻣﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﺧﻮاﻫﺪ آﻣﺪ ﮐﻪ ﻣﺮد ﻓﺎﺳﻖ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ اﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﺎل و ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﺸﺘﺮی دارد ﯾﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺟﺮأت و ﻻف زﻧﯽ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﺮﺧﻮرداری از ﻧﺴﺐ ﺑﺎﻻﯾﯽ، رﻫﺒﺮی و ﺳﯿﺎدت ﻣﻠﺖ را ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽﮔﯿﺮد.

رﻫﺒﺮ ﻗﻮم ﭘﺴﺖ ﺗﺮﯾﻦ آ نﻫﺎ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد
توضیح:اﯾﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ی ﻗﺒﻠﯽ ﺷﺒﺎﻫﺖ دارد. ﭼﻨﯿﻦ ﮐﺴﯽ زﻣﺎﻧﯽ در رأس ﻣﺮدم ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ در ﺳﻔﺮ، ﯾﺎ در ﮐﺎری ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﯾﺎ در ﻗﻀﯿﻪ ای ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﺸﺎرﮐﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻓﺮد ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺗﺮ و ﺑﺎدراﯾﺖ ﺗﺮ رﻫﺒﺮ آﻧﺎن ﻧﺸﻮد، ﺑﻠﮑﻪ اﻧﺴﺎن ﭘﺴﺖ و ﻓﺮوﻣﺎﯾﻪ ﻣﺘﻮﻟﯽ آﻧﺎن ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. اﯾﻦ وﺿﻊ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻓﺴﺎد زﻣﺎن ﯾﺎ ﻏﻠﺒﻪ اﻓﺮاد ﭘﺴﺖ و ﻓﺮوﻣﺎﯾﻪ، ﭘﯿﺶ ﺧﻮاﻫﺪ آﻣﺪ.

اﺣﺘﺮام ﮔﺬاردن ﻓﺮد ﺑﺮای رﻫﺎﯾﯽ از آزارش
اﯾﻦ ﺑﺪان ﺟﻬﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﮐﻪ اﻓﺮاد ﺷﺮور، رﻫﺒﺮ و ﭘﯿﺸﻮای ﻗﻮم ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ و ﻇﻬﻮر ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮐﺮد و ﻣﺮدم ﻣﺠﺒﻮر ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ ﺗﺎ آﻧﺎن را ﮔﺮاﻣﯽ دارﻧﺪ و در رأس ﻗﺮار دﻫﻨﺪ و ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﮐﻪ ﺑﺮای ﭘﺮﻫﯿﺰ از ﺷﺮارت و آزار و ﺳﺘﻤﮕﺮی و دﺷﻤﻨﯽ آﻧﺎن ﺑﻪ اﺣﺘﺮام و ﺑﻮﺳﯿﺪن دﺳﺖ و ﺻﻮرت آﻧﺎن اﻗﺪام ﮐﻨﻨﺪ.

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …