عزت و احترام ابوبکر رضی الله عنه در نزد دیگران

ابن‌اسحاق در سیرتش چنین نگاشته که خویشاوندان ابوبکر رضی الله عنه، دوستش داشتند و همواره به فضیلت و جایگاه والای او و هم‌چنین اخلاق سترگش اعتراف می‌کردند. هنگامی که ابوبکر رضی الله عنه به قصد هجرت، از مکه بیرون شد، با شخصی به نام ابن‌دغنه ملاقات کرد؛ او، که ابوبکر رضی الله عنه را می‌شناخت، چنین گفت:
«تو، به خوبی پیوند خویشاوندی را بر قرار داری و در سختی‌های ناگوار، دیگران را یازی می‌ر‌سانی؛ به آسیب‌دیدگان و بلازده‌ها کمک می‌کنی و همواره، کارهای نیک و شایسته انجام می‌دهی».
ابن‌حجر رحمه الله پیرامون گفته‌های ابن‌دغنه درباره‌ی ابوبکر رضی الله عنه، چنین می‌گوید: «این از مناقب، فضایل و افتخارات ابوبکر رضی الله عنه می‌باشد که ابن‌دغنه، سردار قبیله‌ی قاره، ابوبکر رضی الله عنه را به همان ویژگی‌هایی توصیف کرده که خدیجه‌ی کبری رضی‌الله‌عنها، درباره‌ی رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم به هنگام بعثت آن حضرت، گفته‌ است؛ سخنان ابن‌دغنه درباره‌ی ابوبکر رضی الله عنه و گقته‌های خدیجه ‌رضی‌الله‌عنها درباره‌ی رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم، بی‌آن‌که با هماهنگی و یا هم‌دستی قبلی باشد، هم‌سان و یک‌نواخت شد.
همین، بیان‌گر نهایت آراستگی و فضیلت ابوبکر رضی الله عنه می‌باشد؛ چراکه ویژگی‌های رسول‌اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، همیشه برترین و کامل‌ترین صفات بوده‌است.

ابوبکر رضی الله عنه ، پیش‌از اسلام نیز شراب ننوشید؛
ابوبکر رضی الله عنه، در دوره‌ی جاهلیت پیش‌ از اسلام، فرهیخته‌ترین و پاکدامن‌ترین مردم بود.پرهیز ابوبکر رضی الله عنه از شهوات و پستی‌ها به حدی بود که پیش‌از اسلام نیز، شراب را بر خود حرام کرده‌ بود. عایشه‌رضی‌الله‌عنها می‌گوید: «ابوبکر رضی الله عنه، شراب را خود حرام کرده بود؛ او، نه در دوره‌ی جاهلیت و نه در زمان ظهور اسلام، شراب ننوشید.
دلیل‌این‌که، ابوبکر رضی الله عنه شراب را بر خود حرام کرد، این است که یک بار مرد مستی را دید که دستش را در کثافت فرو می‌بُرد و به دهانش نزدیک می‌کرد، آن را می‌بویید و باز می‌گرداند؛ ابوبکر رضی الله عنه با دیدن آن صحنه، گفت: او نمی‌داند که چه می‌کند؟
و بدین ترتیب شراب را بر خود حرام نمود».
در روایت دیگری از عایشه‌ رضی‌ الله‌ عنها آمده‌است: ابوبکر و عثمان رضی‌الله‌عنهما، در دوره‌ی جاهلیت شراب‌نوشی را بر خود حرام کرده بودند.
شخصی از ابوبکر رضی الله پرسید: «آیا پیش‌از اسلام، شراب نوشیده‌ای؟»
فرمود: «پناه بر خدا» گفت: چرا؟
ابوبکر رضی الله عنه فرمود: «من همواره به فکر حفظ آبرو و حیثیت خود بوده‌ام؛
چراکه هر کس، شراب بنوشد، آبرو و حیثیتش را در معرض نابودی قرار می‌دهد.»
این گفتگو، به گوش رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم رسید؛ آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم دوبار فرمود: «ابوبکر رضی الله عنه راست گفته است».

(نام کتاب:خلفای راشدین؛ابوبکرصدیق رضی الله عنه، مؤلف:دکترعلی صلابی)

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …