طلاق با ارسال پیام

طلاق با ارسال sms به زن جاری میشود یا خیر؟

پاسخ:

الحمدلله،

آنچه که در شریعت آمده اینست که طلاق به مجرد تلفظ با زبان یا نوشتن و یا اشاره ای که در مقام نطق و زبان باشد، روی می دهد.
علامه ابن باز رحمه الله می گوید: «طلاق به مجرد نیت و قصد روی نمی دهد، بلکه فقط با لفظ (صریح یا کنایه) و یا نوشتن (کتابت) واقع می شود». فتاوی إسلامیه (۳/۲۷۹).
اما علما در مورد چگونگی طلاق توسط نوشتن دو رای متفاوت دارند:
جمهور علما گفته اند که نوشتن هنگامی موجب طلاق خواهد شد که کاتب در وقت نوشتن قصد و نیت طلاق زنش را داشته باشد، و اگر چنین نیتی را نداشته باشد طلاق روی نمی دهد.

اما عده ای از علما (مانند: شعبی ونخعی وزهری وحکم ) گفته اند که کاتب چه نیت طلاق را داشته باشد و چه نداشته باشد، در هر حال با نوشتن لفظ طلاق ، طلاق همسرش روی می دهد.
امام ابن قدامه می گوید: « طلاق بدون جاری کردن آن از طریق تلفظ زبان روی نمی دهد، مگر در دو حالت (که بدون تلفظ هم روی می دهد):

حالت اول: کسی که توانایی سخن گفتن را ندارد، مانند که هرگاه به طلاق اشاره کند، همسرش طلاق داده خواهد شد..
حالت دوم: هرگاه کسی طلاق را بنویسد، که اگر قصد و نیت طلاق همسرش را داشته است پس همسرش طلاق می شود، و این رای شعبی و نخعی و زهری و حَکم و ابوحنیفه و مالک و شافعی است، و اگر قصد و نیت طلاق را نداشته، پس بر طبق رأی جمهور علما طلاق روی نمی دهد؛ زیرا نوشتن محتمل (بر طلاق است یا نیست)؛ چرا که ممکن است او خواسته باشد فقط قلم را آزمایش کند (که آیا می نویسد یا خیر؟) و یا قصد ناراحت کردن زنش را داشته بدون نیت طلاق» ‏”المغنی” (۷/۳۷۳) .‏
در کل بر طبق رای جمهور علما طلاق از طریق نوشتن، حکم طلاق کنایی را دارد، و طلاق کنایی به نیت مرد بستگی دارد: اگر منظورش طلاق باشد، طلاق روی می دهد و اگر نیت طلاق را نداشته، طلاق هم روی نمی دهد.
نکته: اگر کسی توانایی سخن گفتن را نداشته باشد، به مجرد نوشتن طلاق روی می دهد.

پس بر طبق رای جمهور علما هرگاه مردی نامه ای را برای همسرش بنویسد: تو طلاق هستی! حال این نامه چه از طریق کاغذ باشد یا پیامک (اس ام اس) یا پست الکترونیکی (ایمیل)، در اینصورت حکم آن به نیت مرد در وقت نوشتن آن برمی گردد:
اگر او در هنگام نوشتن بر طلاق همسرش عزم و قصد داشت، در اینحالت طلاق روی می دهد.
اگر با وجود نوشتن آن، قصد و نیت طلاق را نداشته، و بلکه فقط خواسته همسرش را در غم و اندوه بیاندازد و یا هر قصد و نیت دیگری جز طلاق داشته باشد، در اینحالت طلاق روی نخواهد داد.
بنابراین طلاق دادن از طریق ایمیل نیز ممکن است روی دهد، البته بشرطیکه بطور قطع ثابت شود که آن ایمیل از طرف شوهر زن ارسال شده و توسط خود او نوشته شده باشد، چرا که امروزه جعل و سرقت ایمیل ممکن است.
پس هرگاه ثابت شود که آن ایمیل که متضمن طلاق زن از سوی شوهر است، توسط مرد یا وکیل او نوشته و ارسال شده و بعدا به آن اعتراف و اقرار کند که آن ایمیل از سوی من و یا وکیلم نوشته و ارسال شده است و او نیز نیت طلاق را داشته، آن طلاق واقع شده است.
اما اگر ثابت نشود و یا شوهر نسبت آن ایمیل را به خود یا وکیلش انکار کند، در اینصورت اعتباری به آن ایمیل نمی شود و طلاق واقع نمی شود.
پس لازمست که نسبت آن ایمیل به شوهر بطور قطع ثابت شود، و تا زمانی که شوهر به آن اقرار نکند، طلاق محسوب نمی شود. ولی اگر به آن اعتراف کرد، در آنصورت عده ی زن از زمان ارسال ایمیل (یعنی لحظه ای که ایمیل نوشته شده) حساب می شود.

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …