طائفه منصوره (گروه رستگار) (۲۱)

عقیده رستگاران (طایفه منصوره):

معنی «محمد رسول الله»:
یعنی ایمان به محمد ﷺ که خداوند او را فرستاده است، لذا از هرچه خبر دهد او را تصدیق، و اوامر او را اطاعت، و نواهی او را ترک می‌کنیم. چنانچه خداوند متعال می‌فرماید:
﴿وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا﴾[الحشر: ۷]
«و آنچه که پیامبر به شما بدهد آن را بگیرید، و از آنچه که شما را از آن نهی کرده است پس خودداری کنید.»
و باور داریم که هر آنچه پیامبر ﷺ بیان فرموده‌اند از جانب خداوند است، چنانچه خداوند در قرآن می‌فرماید:
﴿وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ﴾ [النجم: ۴-۳]
« و (پیامبر) از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید.هر چه می‌گوید وحی الهی است.»
شیخ ابوالحسن ندوی در کتاب نبوت می‌گوید:
«اولین دعوت انبیاء و بزرگترین هدفشان در هر زمان و هر محیطی که به پیغمبری در آن مبعوث شده‌اند، تصحیح اعتقاد مردم در مورد خداوند متعال، و تصحیح ارتباط بین بنده و خدا، و دعوت به اخلاص در دین خدا، و تخصیص خداوند به عبادت بوده است، و اعلام ‌داشته‌اند که نفع و ضرر به دست اوست، و اوست که مستحق عبادت و دعا و پناه، و ذبح است. و حمله‌ی آنان متمرکز بر مبارزه با بت‌پرستی که در ازمنه مختلف متمثل در عبادت بت و صالحان با بت‌پرستی و مقدسان مرده و زنده بوده است».
قرآن کریم مردم را از خواستن از مردگان بازمی‌دارد:
﴿وَٱلَّذِینَ یَدۡعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ لَا یَخۡلُقُونَ شَیۡٔٗا وَهُمۡ یُخۡلَقُونَ، أَمۡوَٰتٌ غَیۡرُ أَحۡیَآءٖۖ وَمَا یَشۡعُرُونَ أَیَّانَ یُبۡعَثُونَ﴾ [النحل: ۲۱-۲۰]
«و کسانی که آنان را به جز خداوند می‌خوانند، چیزی نمی‌آفرینند و خودشان آفریده می‌شوند، مرده‌اند و زنده نیستند، و نمی‌دانند چه هنگام زنده خواهند شد».
و در خواندن مردگان و این که نمی‌شنوند می‌فرماید:
﴿وَٱلَّذِینَ تَدۡعُونَ مِن دُونِهِۦ مَا یَمۡلِکُونَ مِن قِطۡمِیرٍ ١٣ إِن تَدۡعُوهُمۡ لَا یَسۡمَعُواْ دُعَآءَکُمۡ وَلَوۡ سَمِعُواْ مَا ٱسۡتَجَابُواْ لَکُمۡۖ وَیَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَهِ یَکۡفُرُونَ بِشِرۡکِکُمۡ﴾ [فاطر: ۱۴-۱۳]
«و کسانی که شما آنان را به جز خداوند می‌خوانید هیچ قطمیری را مالک نیستند، اگر آنان را بخوانید، صدای‌تان را نمی‌شنوند، و اگر بشنوند جواب‌تان نمی‌دهند، و روز قیامت شرک شما را انکار می‌کنند».
و قطمیر عبارت از پوسته‌ی نازکی است که بین هسته و میوه وجود دارد.

و در مورد «محمد رسول الله» بر این باوریم که نه هیچ بشری و نه هیچ ملائکه‌ای و نه هیچ مخلوقی به مقام و منزلت پیامبرمان ﷺ نمی‌رسند و ایشان اشرف مخلوقات هستند.
اما نباید در مقام و منزلت ایشان دچار غلو شویم و او را به درجه الوهیت (به فریاد خواندن) برسانیم. باید به جایگاه ایشان همان اعتقادی را داشته باشیم که خداوند متعال و خود رسول الله ﷺ بیان فرموده‌اند:
خداوند متعال به رسول الله ﷺ می‌فرماید:
﴿قُل لَّآ أَمۡلِکُ لِنَفۡسِی نَفۡعٗا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَآءَ ٱللَّهُۚ وَلَوۡ کُنتُ أَعۡلَمُ ٱلۡغَیۡبَ لَٱسۡتَکۡثَرۡتُ مِنَ ٱلۡخَیۡرِ وَمَا مَسَّنِیَ ٱلسُّوٓءُۚ إِنۡ أَنَا۠ إِلَّا نَذِیرٞ وَبَشِیرٞ لِّقَوۡمٖ یُؤۡمِنُونَ﴾ [الأعراف: ۱۸۸]
«بگو من مالک نفع و زیانی برای خود نیستم، مگر آن چیز که خدا بخواهد، و اگر علم غیب می‌دانستم، خیر فراوان برای خود جمع می‌کردم و هیچ بدی به من نمی‌رسید، من کسی نیستم جز ترساننده و مژده‌ دهنده اهل ایمان».
و رسول الله ﷺ فرمود:
«لاَ تُطْرُونِی کَمَـا أَطْرَتِ النَّصَارَى عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّمَـا أَنَا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ»
«مبالغه‌ای که نصاری در مورد عیسی بن مریم کردند، درباره من نکنید، من فقط یک بنده‌ام، پس بگوید: بنده خدا و فرستاده او.» [رواه بخاری] لذا ما رسول الله ﷺ را نمی‌پرستیم، همچنانکه نصاری عیسی را پرستیدند و در شرک افتادند، و دانستیم که بگوییم: محمد ﷺ بنده خدا و فرستاده اوست.

و همچنین خداوند متعال می‌فرماید:
﴿قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَهِ رَبِّهِ أَحَدًا﴾ [سوره الکهف: ۱۱۰]
«(ای پیامبر!) بگو :من فقط بشری هستم مثل شما، (امتیاز من این است که) به من وحی می‌شود، که تنها معبودتان معبود یگانه است، پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کار شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …