طائفه منصوره (گروه رستگار) (۱)

بسم الله و الصلاه و‌السلام علی محمد و علی آله و صحبه اجمعین؛

تعریف گروه رستگار (طائفه المنصوره یا الفرقه الناجیه)
گروه رستگار به کسانی گفته می‌شود که دارای عقیده‌‏ای صحیح، خلوص نیت و بر راه و روش پیامبر بزرگوار ﷺ حرکت می‌کنند، زیرا از یک طرف در تمامی امور مربوط به عقاید و احکام از پیامبر ﷺ پیروی کرده و از طرفی دیگر مسایل مورد اتفاق پیشینیان نیکوکار را، چراغ فرا راه خویش قرار داده و از آن تخطی نمی‌نمایند.

ایشان به دلیل آنکه پیرو سنت و روش پیامبر ﷺ هستند «اهل حدیث»، «اهل اثر»، «اهل اتباع»، «طائفه منصوره» و یا «فرقه ناجیه» نیز نامیده می‌شوند.
پیامبر ﷺ می‌فرماید:
«أَلاَ إِنَّ مَنْ قَبْلَکُمْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ افْتَرَقُوا عَلَى ثِنْتَیْنِ وَسَبْعِینَ مِلَّهً، وَإِنَّ هَذِهِ الْـمِلَّهَ، سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِینَ ثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِى النَّارِ وَوَاحِدَهٌ فِى الْجَنَّهِ وَهِیَ الْجَمَـاعَه.ُ»
«آگاه باشید که اهل کتاب قبل از شما به ۷۲ ملت از هم جدا شدند، و این ملت به ۷۳ فرقه از هم جدا خواهند شد، ۷۲ تا در آتش است، و یکی در بهشت، و آن جماعت است». [رواه ابوداود/۴۵۹۵]

در روایتی دیگر آمده است که پیامبر ﷺ فرمودند:
«وَإِنَّ بنی إسرائیل تَفَرَّقَتْ عَلَى ثِنْتَیْنِ وَسَبْعِینَ مِلَّهً، وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِی عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِینَ مِلَّهً، کُلُّهُمْ فِی النَّارِ إِلَّا مِلَّهً وَاحِدَهً»، قَالُوا: وَمَنْ هِیَ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «مَا أَنَا عَلَیْهِ وَأَصْحَابِی».
«یهودیان به ۷۱ گروه، و مسیحیان به ۷۲ گروه تقسیم گشته‌اند، و در آینده این امت نیز ۷۳ گروه خواهند شد که جز یک گروه همه آنها در آتش‌اند.
صحابه گفتند: ای پیامبر خدا! این گروه چه کسانی هستند؟
پیامبر ﷺ فرمود: آنها کسانی‌اند که بر راه و روش من و یارانم حرکت می‌کنند.» [رواه ترمذی/۲۶۴۱]

در این سلسله مطالب قصد داریم ویژگیهای این گروه را بیان کنیم تا هر چه بیشتر خود را با خصوصیات آن گروه تطبیق دهیم، باشد که موجب رستگاریمان از عذاب جهنم شود.

نکـته:
منظور از اینکه بقیه فرقه‌ها در آتش جهنم هستند این نیست که برای ابد در جهنم می‌مانند، بلکه منظور این است که در ابتدا وارد جهنم می‌شوند و بعد از عذابشان آنهایی که خداوند اراده کند، از آتش جهنم بیرون آورده می‌شوند.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …