طائفه منصوره (گروه رستگار) (۱۳)

عقیده رستگاران (طایفه منصوره)

شروط لا اله الا الله:
لا اله الا الله دارای شروطی است که هر مسلمان باید این چند شرط را رعایت کند، تا «لا اله الا الله» تحقق یابد:

علم و معرفت به معنای آن :
یعنی دانستن معنای آن بطور نفى و اثبات.
یعنی (لا إله) نفی تمام أنواع عبادت از غیر خدا.
و (إلاَّ الله) اثبات تمام أنواع عبادت برای خدای یگانه.
خداوند متعال می‌فرماید:
﴿ فَٱعۡلَمۡ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ﴾ [محمد: ۱۹]
«پس بدان که معبودی به حق جز خدای یکتا نیست».
پیامبر ﷺ فرمودند:
«مَنْ مَاتَ وَهُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّهَ».
«هرکسى که بمیرد و بداند که هیچ معبودی بر حق غیر از خدای یکتا نیست، به بهشت داخل مى‌شود.» [رواه مسلم] لذا علم به معنی (لا إله إلا الله) واجب و مقدم بر بقیه ارکان اسلام است.

اهمیت این شرط را از این جهت می‌توان دریافت که بدون علم به توحید عمل نمودن امکان ندارد، زیرا علم به هر امری مقدم بر انجام آن است، که عکس آن درست نمی‌باشد.
از همین لحاظ اصحاب رضی الله عنهم کوشش به تعلیم توحید داشتند، و آموزش توحید را نسبت به آموختن هر علم دیگری اهمیت و اولویت می‌دادند.
همچنانکه در حدیثی از جندب بن عبدالله رضی الله عنه روایت است که می‌گوید:
«کنا مع النبی صلی الله علیه وسلم و نحن فتیان، فتعلمنا الایمان ای التوحید قبل أن نتعلم القرآن، ثم تعلمنا القرآن فازددنا به إیماناً.»
«در حالیکه ما همه نوجوان بودیم در کنار پیامبر ﷺ اسلام را می‌آموختیم، پس ما را ایمان (علم توحید) تعلیم می‌دادند، قبل از اینکه قرآن را بیاموزیم، بعداً قرآن را به ما یاد دادند، و آنگاه با آموختن قرآن در ایمانهای ما زیادی و فزونی می‌گرفت.» [سنن ابن ماجه/۶۱] و پیامبر ﷺ هنگامیکه شخصی از اصحابش را به سوی شهری از شهرها می‌فرستاد، به امر می‌فرمودند که اهل آنجا را نسبت به هر چیز دیگر اولاً بسوی توحید دعوت کنند، همانطوریکه حدیثی در مورد فرستادن معاذ بن جبل به سوی یمن به همین امر دلالت دارد:

طوری که می‌فرماید:
«تو بسوی قومی روانه هستی که ایشان اهل کتاب هستند، پس اولین چیزی که ایشان را بسوی آن دعوت میکنی، عبادت الله است و در روایتی لا إله الا الله است و هنگامی که الله را شناختند، به ایشان خبر بده که الله شما را به نمازهای پنجگانه را در یک شبانه روز فرض گردانیده است.» [رواه بخاری و دارالقطنی] در این حدیث، «فاذا عرفوا الله» یعنی «زمانی که الله را شناختند» به این معنی است که الله را با تمام اسماء و صفات و خصائص‌اش بشناسند، و حق الله متعال را در توحید و یگانگی‌اش در عبادت بدانند، و از او پیروی کنند… بعداً ایشان را آگاهی بده به اینکه الله متعال ایشان را به نمازهای پنجگانه در در یک شبانه روز فرض گردانیده است… تا آخر حدیث.

بدون شک مراد از علم به توحید همان علمی است که باعث زیاد شدن ایمان و یقین صاحبش گردد، و او را بجهت عمل به آن واداشته و بسوی اعلاء کلمه الله متحرک گرداند!
مراد از علم به توحید علمی است که صاحب آنرا وا می‌دارد، تا بخاطر الله دوستی و بخاطر الله دشمنی نماید، و بخاطر الله دوست داشته باشد و بخاطر الله نفرت کند و خشم بگیرد!

مراد از علم به توحید علمی است که باعث گردد، صاحب آن با دشمنان اهل توحید دشمنی نماید، و با توحید و اهل آن و لشکریانش موالات و دوستی نماید!
مراد از علم به توحید علمی است که در بردارنده عمل و التزام و پایبندی به آن باشد!

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …